«Sentrumsdøden er en nasjonal utfordring, mens parkeringsavgift er aktiv dødshjelp for mindre byer»

Av
DEL

LeserbrevSentrumsdøden er en nasjonal utfordring, mens parkeringsavgift er aktiv dødshjelp for mindre byer.

De fleste studier viser at god tilgjengelighet med bil er viktigere i små byer enn i større. Erfaringer fra små og mellomstore byer viser at det er mulig å få til både god tilgjengelighet med bil og samtidig et godt gåmiljø i handlegatene.

Diskusjoner om sentrumsutvikling handler i realiteten ofte om hvilke kunder man skal legge til rette for. Derfor er det viktig å vite hvordan folk reiser på handleturer generelt og på handleturer til sentrum spesielt.

Vi har fire til fem handelssentre i Mosjøen, hvorav sentrum er et av dem. Ved innføring av kun parkeringsavgift i sentrum vil vi få en konkurransevridning til fordel for Sjøsiden, Handelsparken, Nyrud og Halsøy.

Sentrum i mindre byer er mer sårbare for konkurranse fra eksterne handleområder enn sentrum i større byer. Bilistene står for en større andel av handelen i mindre byer enn i større byer. I Mosjøen står bilistene for nesten all handel siden offentlig kommunikasjon nesten er fraværende. Derfor er tilgjengelighet for bilistene avgjørende for at gjenoppliving av sentrum skal lykkes.

Å skape et levende handelssentrum er en kontinuerlig prosess. Det må være en tydelig forutsigbar politisk linje. Sentrumsutvikling handler om verdivalg. Vi ønsker at sentrum skal være det attraktive hjerte i byen hvor folk møtes, går på kafe’ og bygger sine nettverk. Detaljhandelen er helt avgjørende for å lykkes i dette. Butikkene er ikke avhengig av sentrum, men sentrum er avhengig av butikkene.

Det handler om å bygge stedsattraktivitet både for innbyggerne, skolelever og andre besøkende. Det er ofte sagt at den viktigste årsaken til sentrumsdød er byspredning. Det hjelper ikke med en paviljong eller lekeplass på et slitent bytorg i håp om aktivitet og liv, når man samtidig legger viktige institusjoner langt utenfor sentrum. Kulturhistorie, møteplasser og lokal identitet forsvinner.

Vi tror det er viktig å tilrettelegge for flere parkeringsplasser i sentrum. Parkeringshus finansiert av et spleiselag mellom kommunen og næringslivet på en sentrumsnær tomt. Trafikale reguleringer og god skilting med sentrum i fokus.

Som et reguleringstiltak i et hardt belastet og travelt sentrum kan parkeringsavgift være nyttig. Men som trekkplaster for økt handel i et døende sentrum er det en usedvanlig dårlig ide. Ved innføring av parkeringsavgift i sentrum vil Mosjøen sentrum bli steindødt.

Knut Wulff Hansen, leder Vefsn Tverrpolitiske Parti.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags