(Nidaros)

Nettavisen: Ved midnatt fredag vil avstemningen om forslaget til avtalen mellom pilotene og SAS være klar. Lørdag vil resultatet bli offentliggjort.

Dersom pilotforeningene stemmer nei, kan 402 piloter igjen tas ut i streik. Foreningene i Norge, Sverige og Danmark må alle stemme ja for at forslaget skal gå gjennom.

– De fire pilotforeningene har startet litt ulikt, men de er blitt enige om at resultatet for alle fire skal være klart samme dato. Det blir midnatt natt til 5. august, slik at resultatet blir klart til 6. august, opplyste Trygve Bergsland i Parat til NTB.

Etter 15 dager med streik ble SAS og pilotforeningene enige om en avtale natt til tirsdag 19. juli. Nå er det opp til pilotforeningene å avgjøre om de godtar den.

Selv om SAS og pilotenes forhandlingsledere ble enige om en avtale, er det på ingen måte en garanti for at konflikten er over.

Ole Knutsen i Norske SAS-flygeres forening bekrefter til Nettavisen at det samme antallet piloter i Norge igjen kan tas ut i streik.

– For Sverige og Danmark er det litt andre regler som gjelder.

Gjeld på over 55 mrd. kroner

Flyselskapet SAS har en samlet gjeld på over 58 milliarder svenske kroner, nesten 56 milliarder norske kroner, mens likviditeten er på under 8 milliarder.

I forbindelse med SAS' begjæring om konkursbeskyttelse i USA publiserer selskapet informasjon om selskapets økonomi, som også skal sendes til konkursretten i USA.

I en pressemelding onsdag kommer det fram at selskapets inntekter mellom 1. november 2021 og 30. juni 2022 var på 18,11 milliarder norske kroner.

Gjelden var på 55,8 milliarder kroner.

SAS kunngjorde i begynnelsen av juli at de innleder en domstolsprosess i USA for å søke om konkursbeskyttelse, en såkalt chapter 11-begjæring.

Widerøe tjente på SAS-streik

Onsdag la Widerøe frem sine passasjertall. For flyselskapet førte SAS-streiken til mellom 15 og 20 millioner kroner ekstra i kassen.

Sammenlignet med fjoråret hadde Widerøe en økning på 40 prosent. Dette kan ses i sammenheng med restriksjonene under pandemien.

Widerøe klarte å fylle opp flyene med 87 prosent passasjerer. Det er den såkalte kabinfaktoren.