Oppfordrer både bilister og syklister til å vise hensyn: – Vi opplever til tider farlige situasjoner

PÅ TUR: Karl Emil Kjelsand (13), Oscar Eiden Lillevik (14) og Karl Einar Kjelsand (43) sier at det stort sett går greit å dele veien med bilister, men at farlige situasjoner oppstår fra tid til annen. Her har syklistene ankommet Alstahaug.

PÅ TUR: Karl Emil Kjelsand (13), Oscar Eiden Lillevik (14) og Karl Einar Kjelsand (43) sier at det stort sett går greit å dele veien med bilister, men at farlige situasjoner oppstår fra tid til annen. Her har syklistene ankommet Alstahaug. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Vår og sommer er høysesong for landeveissykling. Her er rådene fra sykkelklubben til både bilister og andre syklister på hvordan man skal ferdes trygt og sikkert.

DEL

(iSandnessjøen) – Vi opplever til tider farlige situasjoner, men samtidig er det sånn at vi er den svakeste part. Uansett hvor mye rett man har, så er det oss det til syvende og sist går ut over om det skulle oppstå et uhell.

Det sier sykkelpappa Karl Einar Kjelsand (43).

iSandnessjøen møter ham, sønnen Karl Emil (13) og kompisen Oscar Eiden Lillevik (14) på treningstur på Alstahaug. Sola skinner, det er kortbuksevær og svetten siler. På brystet på sykkeldraktene står det Sandnessjøen og Omegn Cycleklubb (SOCK)

Men det er spesielt én ting som har vært samtaleemne på sykkelturen denne lørdagen: Nyheten om at en syklist i 60-årene omkom på treningstur i Brønnøy kommune tidligere på dagen.

– Det er tragisk. Vi har pratet om det på opp- og nedovertur. Hvis det var en gjeng sammen, så er det stor sannsynlighet for at vi kjenner til navnet. Spesielt hvis det var en på landeveissykkel, sier Karl Einar.

Han understreker at de ikke vet hva som skjedde på den fatale treningsturen, men at de preges av nyheten, og tar det litt ekstra forsiktig denne lørdagen. Men likevel oppstår det av og til farlige situasjoner på sykkelsetet, som oftest i møte med tung trafikk.

– Vi liker å sende ungdommene våre langs fjellveien til Alstahaug. For vi ser ofte at tungtrafikk og trailere som kommer fra Herøy ikke legger seg skikkelig ut i den andre veibanen når de kjører forbi. Da kan oppstå litt ekle situasjoner, sier han.

PÅ HUL: Trioen passerer fjæra på Søvik, med Dønnamannen i bakgrunnen.

PÅ HUL: Trioen passerer fjæra på Søvik, med Dønnamannen i bakgrunnen. Foto:

Sønnen Karl Emil legger til:

– Det er noen som bryr seg, men det er noen som ikke gjør det og bare syns det er irriterende at vi er på veien, sier 13-åringen.

– Men stort sett kjører bilistene bra og tar hensyn?

– Ja. Det er bare av og til at det oppstår situasjoner, fortetter han.

– Hva mener dere at bør bilister tenke på i møte med syklister?

– Vent heller 30 sekund lengre hvis de kan, skyter Oscar inn og får støtte fra Karl Einar:

– Vi anbefaler at de legger seg godt ut under forbikjøringer. Det er det mest sikre for de, for motgående trafikk og for syklisten. De må tenke at en syklist kan falle innover i banen.

Men de forteller at det ikke er bare bilistenes oppgave å sørge for at trafikken flyter så sikkert som mulig. Også syklistene må ta sine forbehold:

– Man må vises! Gult, oransje og klær som gjør at du vises. Og bruk lys på kveldstid, sier Karl Einar og føyer til:

– Også må man alltid tenke at man er den svake part. Man må holde seg i sin egen kjørebane og gjerne ikke mer en halvveis av sitt eget felt. Vis hensyn generelt, for da går alt så mye bedre, avslutter han.

Artikkeltags