Gigantkjøretøyet fikk kjørenekt: - Han måtte dele vogntoget og kjøre to turer

ILA BRUKSFORBUD: Tungbilkontrollør Roger Furumo og hans kolleger stopper fire modulvogntog som var altfor lange denne uka.

ILA BRUKSFORBUD: Tungbilkontrollør Roger Furumo og hans kolleger stopper fire modulvogntog som var altfor lange denne uka.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Den siste uka har Statens vegvesen sine tungbilkontrollører stoppet flere modulvogntog - fordi de har vært for lange.

Loven sier at gigantene skal være maks 25,25 meter.

I Skibotn ble fire stoppet og alle var for lange.

- 80 centimeter er mye. Vi måler lengden på alle modulvogntogene, sier tungbilkontrollør Roger Furumo.

Han forklarer at det er flere grunner til at de blir for lange. Forskjellige typer hengere og justeringer på draget er to av årsakene.

Og er man for lang, er det ingen bønn.

- Nei, da blir man ilagt bruksforbud til man er innenfor grensa.

- Hvordan blir man 80 centimeter kortere?

- Man kan justere på svingskiva og på dragene, men det er jo ikke sikkert det er nok.  sier Furumo.

LES OGSÅ: Etter at vegvesenet fikk disse, skjedde det motsatte av hva alle hadde trodd

En av de som ble stoppet denne uka, klarte ikke å komme innenfor kravet.

- Han måtte dele vogntoget og kjøre to turer, sier Furumo, som sier at modultransportene består av en lett blanding av norsk og utenlandsk, på alt fra sjåfør til henger til trekkvogn.

De som ble stoppet denne uka er ikke «gamle kjenninger» for tungbilkontrollørene.

- Men er det gjentagende, at samme sjåfør eller samme firma blir tatt flere ganger, vanker det anmeldelse, sier Furumo.

Artikkeltags