Taxi-milliarder til velferd

Drosjer over hele landet bidrar med nær tre milliarder skattekroner i året.

Drosjer over hele landet bidrar med nær tre milliarder skattekroner i året. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Drosjer i hele landet sørger for at velferdsstaten får gode betingelser.

DEL

Taxinæringen bidrar med nær tre milliarder skattekroner i året, viser en undersøkelse fra Ny Analyse på oppdrag fra Norges Taxiforbund.

– Tallene viser at drosjenæringen er en viktig bidragsyter - både som transportør med over 32 millioner turer per år, men også til velferdssamfunnets inntekter, sier direktør Kristin Male i Norges Taxiforbund til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Skole og barnehage

Det årlige milliardbeløpet fra Taxiforbundet tilsvarer finansiering av 4.680 lærerårsverk eller hele 19.970 kommunale barnehageplasser.

– Det er ingen selvfølge at det er drosjer tilgjengelig døgnet rundt over hele landet, men vi stiller krav til løyvehaverne, påpeker taxi-direktøren.

13.500 årsverk i drosjenæringen omsatte i 2014 for 8,8 milliarder, og løyvehavere, sentraler og ansatte betalte rundt 2,65 milliarder i kroner i skatter og avgifter, viser tallene fra den ferske rapporten.

Det er vesentlig om sjåførene og selskapene bidrar til fellesskapet.

Kristin Male, direktør i Norges Taxiforbund

Til fellesskapet

I tillegg kommer indirekte bidrag gjennom kjøp av varer og tjenester for cirka 2,1 milliarder kroner. Det sikrer rundt 1.180 årsverk utenfor næringen.

Male mener at tallene om drosjenæringen står i kontrast til den aktuelle debatten om delingsøkonomien representert ved taxitjenesten Uber.

– I disse diskusjonene glemmer man at det ikke er uvesentlig om sjåførene og selskapene bidrar til fellesskapet, eller om inntekter tas ubeskattet ut av landet til skatteparadiser, sier taxidirektør Kristin Male.

Like vilkår

Statssekretær Amund Drønen Ringdal (H) i Samferdselsdepartementet er ikke overrasket over drosjenæringens bidrag.

– Taxiene utgjør en stor næring og finnes i de fleste hjørner av landet. Størrelsen på det de bidrar med er imponerende, sier Drønen Ringdal til ANB.

I forbindelse med Ubers inntog foregår det nå en offentlig utredning i regi av Finansdepartementet for å se på hvordan delingsøkonomien kan gi en mer effektiv ressursbruk.

– Næringer skal ha så like vilkår som mulig og betale skatter og avgifter for å bidra til fellesskapet, sier han. (ANB)

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken