Flykollisjon om Hauan

Fly: Lørdag sanket Bjørn Larsen stemmer i valgkamp på torget i Mosjøen. Han er klar på at han og Per Sandberg per dags dato er på kollisjonskurs i Hauan-saken. Foto: Jon Steinar Linga

Fly: Lørdag sanket Bjørn Larsen stemmer i valgkamp på torget i Mosjøen. Han er klar på at han og Per Sandberg per dags dato er på kollisjonskurs i Hauan-saken. Foto: Jon Steinar Linga

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

I flydebatten er Bjørn Larsen i Vefsn Frp på kollisjonskurs med partikollega Per Sandberg.

DEL

– Slik Rana Blad framstiller saken så er jeg på kollisjonskurs med Per Sandberg i Hauan-saken, sier Bjørn Larsen i Vefsn Frp.

Lørdag fortalte stortingspolitiker Per Sandberg til Rana Blad at regionen Helgeland har behov for en lengre rullebane. Han svarte bekreftende til avisen på at Helgeland har behov for en stor flyplass.

– Nå må vi samle alle krefter «her oppe» og få bygget en ny flyplass, sa Sandberg i et videoinnslag.

Bjørn Larsen poengterer til Helgelendingen at Sandberg brukte begrep som «stor flyplass» og «samlende flyplass» uten å referere til Hauan.

– Sandberg må selvsagt få lov til å mene hva han vil. Men han unnlot å nevne i intervjuet at den opprinnelige lovnaden om lokal medfinansiering av prosjektet, nå er borte. Han nevnte heller ikke at flyplassen ser ut til å bli svært mye dyrere enn den ene milliarden som var utgangspunktet. Jeg bare nevner at masseforflytninger på Hauan alene kan komme til å koste to milliarder kroner. Flyplassen blir dessuten mye dyrere å drifte en først antatt. I tillegg blir rutetilbudet dårligere med Hauan, pluss at trafikkgrunnlaget for flyplassen er svakt. Og så langt jeg forstår saken så er de store flyselskapene ikke spesielt interessert i å bruke Hauan.

Larsen legger til at trafikkgrunnlaget for Hauan er så dårlig at det neppe blir tilstrekkelig å legge ned kun Mosjøen lufthavn Kjærstad, dersom eventuelle jetfly fra Hauan skal få nok passasjerer.

Artikkeltags