- En gondolbane opp til Øyfjellet vil gi byen et løft

GONDOL-ENTUSIASTER: Jan Sandbukt, Magnar Perjord og Hanne Arstand (til høyre) danner prosjektgruppa for en gondolbane fra Mosjøen opp på Øyfjellet. Merete Kvandal er prosjektleder for den wiresikrede klatrestia, Via Ferrata, opp til Øyfjellvarden. Foto: Nils Inge Lorentsen

GONDOL-ENTUSIASTER: Jan Sandbukt, Magnar Perjord og Hanne Arstand (til høyre) danner prosjektgruppa for en gondolbane fra Mosjøen opp på Øyfjellet. Merete Kvandal er prosjektleder for den wiresikrede klatrestia, Via Ferrata, opp til Øyfjellvarden. Foto: Nils Inge Lorentsen

Snart begynner arbeidet med sherpasti, Via Ferrata og zipline i Øyfjellet. Og nå prøver ei prosjektgruppe å få fart i arbeid med gondolheis fra Mosjøen og opp på fjellet.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– 500.000 mennesker kjører hvert år gjennom Mosjøen. Det bør være et mål å få flere til å stoppe, og en gondolbane opp til Øyfjellet vil gi byen et løft, sier Magnar Perjord.

Sammen med Hanne Arstad og Jan Sandbukt danner han ei prosjektgruppe som blåser liv i de gamle planene om gondolheis opp til Øyfjellvarden.

Les også: Vil diskutere gondolbane til Øyfjellet og panorama restaurant på toppen

Dette gondolprosjektet har politikerne i Vefsn tro på

Relanserer gondolbane til toppen av Øyfjellet (2010)

Steintrapp

Samtidig realiseres andre aktivitetstilbud i fjellet: 2. mai kommer den første arbeidsgjengen for å starte byggingen av sherpasti opp skaret og videre til varden. Snart begynner også wirene til Via Ferrata og en av Norges heftigste ziplinere, en løypestreng fra fjellet og rett ned i hotellhagen på Fru Haugans, å komme på plass.

– Vi har bestilt bygging, så de første wirene skal være på plass i løpet av sommeren, til Galleria, sier Merete Kvandal i Naturlige Helgeland.

Les også: Sherpabygging i Trongskaret

Snart kan du klatre trygt i fjellet

50 millioner

Prosjektgruppa for gondolbanen hadde åpent informasjonsmøte om planene sine onsdag. Jan Sandbukt viste hva bygda Loen i Stryn har fått til. Der bygges det nå en gondolbane og tilhørende fasiliteter for 270 millioner kroner, blant annet en restaurant med plass til 450 gjester på toppen av banen. Målet er 65.000 gjester i året.

En gondolbane alene koster rundt 50 millioner kroner. Sandbukt har vært i New Zealand og besøkt byen Queenstown som er på størrelse med Mosjøen. De har hatt gondolbane opp til fjellet sitt siden slutten av 80-tallet.

– Banen ble utgangspunkt for andre aktiviteter i området, så turistnæringen er stor, sier Sandbukt.

«Gullkysten»

– Mosjøen ligger midt i «gullkyst»-området Helgeland, med kort vei ut til kysten. Vi kan tilby spennende aktiviteter i Øyfjellet og Vefsna, så det handler bare om å utnytte mulighetene. En gondolbane i seg selv vil ikke være den store gullgruva, men den vil bidra til andre aktiviteter, sier han.

Les også, leder: Øyfjellet som ressurs

Prosjektgruppa vil arbeide videre med å skaffe penger til et forprosjekt. Så langt er forstudien basert på dugnadsarbeid. Den store utfordringen er selvsagt å få investorer til å ville satse penger på spektakulære Øyfjell-opplevelser.

Via Ferrata Arctic AS, som eies av Fru Haugans hotell, Naturlige Helgeland, Mosjøen camping, HTS bussreiser og Arctic planner, investerer 2,2 millioner kroner i løypestreng fra fjellet og til hotellhagen og den wire-sikrede klatrestia opp til Øyfjellvarden, Via Ferrata. Neste fase er en klatrepark som vil koste mellom to og fire millioner kroner.

– Vi vil skape et helhetlig produkt for familien som setter Mosjøen på kartet. Målet er å doble antall overnattinger i byen, noe som vil gi flere arbeidsplasser og innbyggere, sier Merete Kvandal som er prosjektleder.

Sherpastien, som Bjørnar Nyland er primus motor for, vil koste 4,3 millioner kroner og gi et ytterligere tilbud for lokalbefolkningen og turister.

– Vi begynner nok byggingen 2. mai uansett om finansieringen er helt på plass eller ikke. Får vi den støtten vi håper fra Alcoa-fondet, kan prosjektet være fullfinansiert, sier Nyland.

Les også: Det gjenstår et par millioner kroner - men snart kan Bjørnar hilse sherpaene velkommen i Øyfjellet

Byggingen vil bare kunne skje i sommersesongen, og det vil ta tre sommersesonger å få stia helt ferdig opp til Øyfjellvarden. Men steintrappa kan brukes etter hvert som den blir ferdig opp skaret.

– Folk må selvsagt unngå å komme i veien for sherpaene som arbeider med stia, sier Nyland.

Artikkeltags