Vefsn er fremst i landet på å involvere barn og unge: – Vi blir hørt og får være med og påvirke

I praksis: Rektor Karin Tverå Hansen Juvik er med i Opplæringslovutvalget som skal foreslå ny opplæringslov. Torsdag var det møte på Kippermoen ungdomsskole, med besøk av "MED ungdom i fokus". Her viser de hvordan en påstand besvares i praksis. Foto: stine Skipnes

I praksis: Rektor Karin Tverå Hansen Juvik er med i Opplæringslovutvalget som skal foreslå ny opplæringslov. Torsdag var det møte på Kippermoen ungdomsskole, med besøk av "MED ungdom i fokus". Her viser de hvordan en påstand besvares i praksis. Foto: stine Skipnes

- Vefsn og Kippermoen er fremst i landet på å involvere barn og unge i lovgivende prosesser som angår dem.

DEL

Det sier Jon Christian F. Nordrum, leder i opplæringslovutvalget. De har fått i oppgave å foreslå helt ny opplæringslov, som regulerer spørsmål for skolesamfunnet og skolehverdagen. På møtet i Mosjøen torsdag fikk de besøk av "MED ungdom i fokus" som fortalte hva barn og unge tenker om ulike tema som berøres av loven.

Får være med og påvirke

– Det gikk veldig bra! Helt eksepsjonelt, sier Håvard Vatshaug, Madeleine Kvalfors, Sofia Valle, Emilie Danielsen, Marius Daleng og Snorre Nordhøy. De var alle Ung tilrettelegger under Fokusdagen. Da fikk elevene spørsmålet «Hva mener dere at elevene må få være med på å bestemme på ei skole?»

– Jeg får en veldig følelse av å bli hørt, og være med og påvirke, melder Madeleine etter presentasjonen av rapporten foran Opplæringslovutvalget. Respekt og likestilling er tema som går igjen for at elevene skal trives på skolen, ifølge tilbakemeldingene fra Fokusdagen. Gruppeinndeling er noe som får følelsene i sving.

– Det er ikke sikkert lærerne har intensjon om forskjellsbehandling, men det skjer fort at noen tar det veldig personlig, sier Madeleine.

– Er dette noe dere selv har følt på?

– Ja, det tror jeg alle gjør i løpet av skoletida, sier Håvard.

Pilotprosjekt

Rektor ved Kippermoen ungdomsskole, Karin Tverå Hansen Juvik, er selv medlem av opplæringslovutvalget, nedsatt av regjeringen i 2017. De skal levere forslag til nytt regelverk innen 1. desember 2019. Så langt har de hatt møter og dialog med skoler i Drammen, Alta, Kautokeino og nå altså Kippermoen ungdomsskole, i tillegg til Elevorganisasjonen og Unge funksjonshemmede.

– Dette er den største involveringen av barn og elever i noen norsk lovgivende prosess, ja kanskje i hele verden. Det handler om at vi er et lovutvalg som skal foreslå opplæringslov. Barnas rett til medvirking står skrevet i Grunnlovens paragraf 104 og barnekonvensjonen, og vi ser det som avgjørende at vi gjør det i vårt arbeid, sier Nordrum. Han beskriver arbeidet som et ambisiøst pilotprosjekt.

– Og det er Vefsn og Kippermoen som har kommet lengst.

Helsesøster på skolen

Ungdommer i alderen 10–19 år har vært med i prosjektet. Små skoler, by og bygd er representert.

– Utvalget må ha et register å spille på. Vi som er ei stor skole tenker jo annerledes enn ei lita, sier Karin Tverå Hansen Juvik.

– Det er et fantastisk arbeid som er gjort, og den største stjernen i boka går til Kippermoen. De gjør noe lokalt som kan ha nasjonal betydning, sier Nordrum. Ønske om stedlig helsesøster er en gjenganger blant elevene.

– Det er viktig, ikke bare for den psykiske helsa, men også for det psykososiale miljøet.

Gjennom møter med ungdommen noterer lederen seg en ting spesielt; de er bedre forberedt enn voksne.

– Framleggene her i dag understreker bare det til gagns!

Artikkeltags