Gå til sidens hovedinnhold

Masser under jernbanen har sklidd ut – slik ser det ut etter sørperaset

Artikkelen er over 3 år gammel

OPPDATERING 14:09: Thor Brækkan, områdedirektør Nord i Bane Nor, forteller at årsaken til raset var at det hadde demmet seg opp vann på øversiden av fyllingen.

– Til slutt ga fyllingen etter for vannansamlingen. Vi skal gå gjennom alt og gjøre en gjennomgang rundt årsaksforholdet, sier Brækkan.

Han sier at Bane Nor satte ned hastigheten på strekningen tidligere på dagen lørdag på grunn av vannansamlingen.

 – Vi hadde kjørt gjennom hele strekningen fra Steinkjer til Fauske i forbindelse med den store faregraden for skred. Så lørdag formiddag oppdaget vi at det var demmet opp en del vann i dette området, og da satte vi ned hastigheten.

Brækkan sier at han ikke vet hvor nært raset lokføreren var da han stoppet, men at det ikke skulle være noen dramatikk siden hastigheten var satt ned til sikthastighet.

– Det betyr at lokfører skal kunne stoppe på halvparten av den synlige lengden av det han ser, og maks kjøre i 40 kilometer i timen. Det er veldig bra vi fikk satt ned hastigheten. Men ved så alvorlige hendelser tar vi uansett en gjennomgang av alt som har skjedd. Vi sitter ikke på alle opplysninger, så vi skal gå gjennom alt for å se om ting har fungert som det skal gjøre, og hva vi eventuelt kan gjøre bedre, sier Thor Brækkan.

OPPDATERING 14:01: – Det er ikke mye å gjøre foreløpig, vi har kommet i gang med å få inn utstyr, sier banesjef Bjørn Sørum fra Bane Nor til Helgelendingen søndag ettermiddag mens han var på området.

Han sier videre at Bane Nor er i ferd med å få inn stein til området slik at de kan bygge opp under jernbanelinjene igjen, slik at togtrafikken kan gå som normalt.

– Vi har laget en prognose som sier at vi kanskje må ha til torsdag eller fredag før vi blir ferdige. Men vi kommer med en ny prognose på tirsdag. Det tar tid å etablere seg her. Vi må få bort snø og området er ikke så lett tilgjengelig, forklarer Sørum.

OPPDATERING 13:04: Arbeidet med å sikre rasstedet (tre mil nord for Mosjøen) og området er omfattende og i gang. Rasstedet skal først sikres, ryddes og renskes opp. Det er dårlig vegadkomst på skadestedet og Bane NOR arbeider nå med planer for å frakte inn masser og materialer for å gjenoppbygge sporet. Foreløpig prognose for åpning er satt til fredag 27. april klokka 12:00, skriver Hilde Marie Braaten, medievakt Bane Nor til Helgelendingen.

OPPDATERING 11:47: Pressevakt i NSB, Gina Scholz, sier at NSB ble varslet om sørpeskredet rundt 16:30 lørdag ettermiddag og at de reisende må belage seg på alternativ transport de kommende dagene.

– Vi kjører buss for tog på strekningen Mo i Rana–Mosjøen på dagtogene, mens på nattoget kjører vi buss for tog mellom Mo i Rana og Namsskogan. Ut ifra det vi har forstått kommer Bane Nor til å arbeide på området ut uken, så folk må belage seg på alternativ transport de kommende dagene, sier Scholz.

OPPDATERING 11:31: Lørdagens ras ble oppdaget av en lokfører som klarte å stoppe tidsnok.

– En lokfører på et persontog fra NSB klarte å stanse i tide og fikk varslet fra klokka 16.45, sier administrasjonsvakt Stein-Hugo Steffensen i Bane NOR til NRK.

Steffensen sier videre at dette er et utsatt område.

– Dette er en alvorlig hendelse og vi er glad for at våre sikkerhetsrutiner er fulgt og at dette ble oppdaget i tide, sier Steffensen til NRK.

OPPDATERING KL. 20.47: Bane NOR mobiliserer entreprenører og egne fagressurser for å bistå i gjenoppbyggingen av sporet, opplyser medievakt i Bane Nor, Hilde Marie Braaten.
 

OPPDATERT KL 20:25: Bane Nors folk er framme på stedet.

– Sørperas har ført med seg trær og greiner, tettet en større betongstikkrenne, underbygningen er vasket ut over 40 m lengde, opptil 10 m høyde. Vi mobiliserer for å bygge opp, opplyses det.

Bane Nor jobber nå på stedet for å finne en løsning.

TIDLIGERE: Det har gått et ras på strekningen Mosjøen-Drevvatn, melder NSB. Togstrekningen ble stengt for togtrafikk før klokken 17.00 lørdag.

Bane NOR opplyser at raset har gått tre mil nord for Mosjøen. Bane NORs mannskaper er på vei for å vurdere omfang og skader på jernbanen.

– Vi jobber med å få satt opp busser på strekningen, sier pressevakt i NSB, Gina Shcolz. 

Passasjerer som var på togreise da raset gikk er fraktet videre med buss.

– Nattogene vil gå uten sovevogn. Det vil bli satt opp buss fra Namsskogan til Mo i Rana. Så blir det tog videre fra Mo til Bodø, og det samme for passasjerer som reiser sørover. Vi jobber for å få på plass ordninger for søndagens passasjerer. Det skal være snakk om et ganske stort ras, så dette kan ta litt tid, sier Scholz.

I 18.50-tiden opplyser Bane Nor at det er mye vann etter snøsmelting som har fått masser under jernbanen til å skli ut.

Ras i Øyfjellet

Skredfaren er fortsatt meget stor på Helgeland. Lørdag gikk det flere middels store skred, men verken folk, hus eller veier er rammet, melder NTB.

Flere etater følger nøye med på utviklingen etter at det for første gang i Norge ble brukt faregrad fem i snøskredvarselet. Det innebærer at det er meget stor fare for skred, og skred kan utløses naturlig.

Ved Øyfjellet har det gått ti eller flere middels store og naturlig utløste skred, ifølge NRK.

– Skredene har ikke rammet folk, bebyggelse eller infrastruktur. I Mosjøen har vi fått varsel om at det er jevnlig skredaktivitet, sier vaktleder Jostein Aasen i Snøskredvarslingen til NRK.

Les også

Ekstremt stor snøskredfare:–Hold dere hjemme!

 

Også i Sørfold og ved fylkesvei 17 Skauvollkrysset har det gått to mindre snøskred, men dette har ikke medført store problemer.

Forsvaret har stilt to helikoptre og en stridsbåt til disposisjon for nødetatene i forbindelse med den store snøskredfaren.

NVEs skredeksperter undersøkte lørdag ettermiddag utsatte områder fra helikopter.

Snøskredfaren er også stor–8211; faregrad fire–8211; i Nord-Trøndelag, Salten og Svartisen.

Dessuten betegnes faren som betydelig i det meste av de øvrige delene av Nord-Norge. Fra søndag regnes snøskredfaren som betydelig også i mange fjellstrøk i Sør-Norge, ifølge varsom.no.

Kommentarer til denne saken