Håp om avfall kjørt per tog

Vil ta toget: Håkon Johansen i SHMIL vil gjerne frakte restavfall og trevirke med godstoget fra Mosjøen. Foto: JSL.

Vil ta toget: Håkon Johansen i SHMIL vil gjerne frakte restavfall og trevirke med godstoget fra Mosjøen. Foto: JSL.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Håkon Johansen i SHMIL ser store muligheter for søppel på toget.

DEL

– Hvert år sender vi flere tusen tonn restavfall og trevirke med trailere til Trondheim og Östersund, konstaterer leder Håkon Johansen i Søndre Helgeland miljøverk (SHMIL).

Sammen med miljøverkets samarbeidspartner Rekom AS forsøker tospannet å finne ut om det er mulig å sende avfallet med godstog sørover.

– Mulighetene bør være store. Nå vet vi at godstoget faktisk skal stoppe i Mosjøen. SHMIL ønsker i så måte å presse på for å få etablert flere stopp, sier Johansen.

Bra for næringslivet

Johansen er også styreleder i Mosjøen og omegn næringsforening, som har omkring 180 medlemsbedrifter.

– Det er jo svært hyggelig at Mosjøen nå får færre mellomledd innen transport av gods. Det lokale næringslivet får et godt tilbud, og må nå benytte anledningen. Vi vet jo at potensialet på Helgeland er stort for mer godstransport, spesielt innen fisketransport. Forutsetningen er at togene kommer like fort fram som traileren, sier Johansen. Han mener at alle som produserer noe nå har et ansvar for å bruke godstoget.

– Forutsetningen er selvsagt at næringslivet får konkurransedyktige betingelser. Jernbanetransport er for øvrig et miljøtiltak og bidrar til at bedrifter får en styrket miljøprofil, sier Johansen.

Midler

Bjørn Sørum i Jernbaneverket opplyser at Mosjøen stasjon sammen med Mo i Rana stasjon nylig ble såkalte beredskapsterminaler, noe som i praksis betyr blant annet at stasjonene skal ha fasiliteter for å kunne last gods av- og på.

I den forbindelse skal Mosjøen stasjon rustes opp.

– Vi har samarbeidet godt med MON og Snorre Lund i denne saken, og har også klart å skaffe midler til å ruste opp terminalområdet, sier Sørum.

Mye stasjonsarbeid

Arbeidet som skal utføres er:

– Laste- og losseområdet blir planert og asfaltert (2014)

– En vei til lokomotivstallen på stasjonen skal utbedres

– En ny port til området skal monteres (2014)

– En ny sporveksler blir satt i drift våren 2016.

– Jernbaneverket strekker seg langt for å bidra til at av- og pålessing kan foregå også før vi får montert en ny sporveksler. Dette med godstoget skal ikke henge på oss, sier Sørum.

Artikkeltags