Gå til sidens hovedinnhold

– Det er litt rart at den nye store ferja ligger til kai, mens den lille er den som kjører fram og tilbake

Artikkelen er over 3 år gammel

Innspillet kom fra en reisende som har sett seg lei på at MF Kjella trafikkerer anløpene mellom Tjøtta og Forvik. Det reageres også på at MF Horntind bare går i supplering, eller ligger til kai. Nå kommer forklaringen fra fylket.

Konsulent innenfor samferdsel, Tormod Christensen, har en god forklaring på hvorfor den nye og største ferja MF Horntind stort sett ligger til kai, mens den betydelig mindre og eldre MF Kjella trafikkerer anløpet Tjøtta–Forvik.

– Det er to forhold som er årsaken til dette. Det ene er at Fylkestinget har bestemt at det skal være kortest mulig reisetid mellom Sandnessjøen og Brønnøysund. Derfor går MF Horntind direkte fra Tjøtta til Forvik, med kun et stopp på Mindland.

MF Kjella går derfor hovedanløpet med stopp på alle små øyer, før de kommer til Forvik.

– MF Horntind passer ikke til å gå til disse små stedene. Ferjeleiene er ikke rustet til det. Dessuten viser statistikken at 80 prosent av trafikken går direkte mellom Tjøtta og Forvik, og derfor setter vi inn den dyreste og største ferja her.

Utfordring

En av hovedutfordringene i dagens rutetilbud er at ressursutnyttelsen er lav. Det er mange fartøyer involvert i den daglige driften, og dermed får man situasjoner der ferjer kan bli liggende til kai store deler av døgnet. Reaksjonen på at MF Horntind ofte blir liggende kai med mannskap stemmer til en viss grad, forklarer Christensen.

– Vi har to skift med mannskap som vi betaler selv om de ligger til kai. Men framover så satser vi på å øke frekvensen på direkteferja. Det vil si at vi ønsker å øke antall anløp. Det står klart i fylkestingets vedtak. Horntind skal gå flere turer, slik at vi får plass til flere reisende.

Horntind bruker moderne hybridteknologi. Det betyr at ferja har batterier om bord som lades mens ferja går.

– Dette vil få ned dieselforbruket, og vi håper på flere slike ferjer framover, sier konsulent Tormod Christensen hos Nordland fylkeskommune.

Les også

Denne ferga er verdens første i sitt slag - snart skal den i trafikk på Helgeland

Les også

Begeistret etter jomfruturene: - Alt er fint, fjongt og blankt

 

Kommentarer til denne saken