– Jeg må jobbe når det er lite trafikk

Nattarbeid: Tor Aufles i Aufles Veimerking tar natta til hjelp for å merke fotgjengeroverganger.       – Jeg må jobbe når det er lite trafikk, for termoplasten er så varm, sier han. Foto: Stine Skipnes

Nattarbeid: Tor Aufles i Aufles Veimerking tar natta til hjelp for å merke fotgjengeroverganger. – Jeg må jobbe når det er lite trafikk, for termoplasten er så varm, sier han. Foto: Stine Skipnes

Artikkelen er over 1 år gammel

Tor Aufles tar natta til hjelp for å merke fotgjengeroverganger på Olderskog.

DEL

– Jeg må jobbe når det er lite trafikk, sier Tor Aufles i Aufles Veimerking. Klokka har passert midnatt og han er godt i gang med å merke forgjengeroverganger på Olderskog i Mosjøen. Termoplasten er 207 grader når den treffer asfalten, og med 10–15 grader i lufta tørker den på fem minutter.

– Tar trafikantene hensyn?

– Ja, det gjør de. Jeg stenger jo bare halvparten av veien i gangen, og nå om natta blir det ikke kø.

Lykkelig som liten

Tor Aufles startet eget firma etter at broren Steinar Aufles sulet opp Road Aufles Veimerking i 2015. Kundene er kommuner i Midt-Norge og Nord-Norge, samt forretninger som skal merke parkeringsplasser.

– Jeg tar ikke langsgående veimerking, kun håndlegging av symboler, vikeplikt- og kjørefeltpiler, sier Aufles – som har en mann i lag med seg.

– Lukrativt?

– Nei, man må stå på. Dette er ei lita nisje som jeg håper å skulle få beholde. Fordelen er at firmaet er såpass lite at jeg kan møte opp tvert, sier Aufles. Han har en merkebil – og ingen planer om å utvide geskjeften. Om vinteren driver han som skogsentreprenør med drift av skogsmaskiner for andre, og kjøp av skog på rot for videresalg.

Pulver som smelter

Sesongen starter 1. mai og varer til 1. november, og arbeider skjer i hovedsak om natta.

– Men jeg må sørve kunder i telefonen om dagen, så det blir lite soving.

Hvor ofte fotgjengerovergangene repareres avhenger av bruken.

– Her på Olderskog har de ikke vært reparert på to–tre år i påvente av asfaltering, og var veldig slitt. Utenfor Rådhuset ble det lagt for to år siden og de kan ligge enda lenger.

Massen kjøpes fra utlandet, og pulveret smelter i gryta på bilen til den blir utleggingsklar. Når termoplasten – som er mye mer holdbar enn maling – er lagt, får fotgjengerovergangen en siste finpuss med knust glass som strøs oppå.

– Da blir det ikke så glatt, og bedre lysgjengivelse, sier Aufles. Veimerking er typisk go'værsarbeid, men nå er sjefen sjøl klar for ferie – med bobil til Sverige.

– Hva synes du om veimerkingen der?

– I Nord-Sverige er det litt ymse.

Artikkeltags