Vefsning kan håve inn milliongevinst etter salg av Norwegian Outlet

LYSER UT: Norwegian Outlet ser etter en som kan sørge for at de får de beste merkevarebutikkene.

LYSER UT: Norwegian Outlet ser etter en som kan sørge for at de får de beste merkevarebutikkene.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Tidligere skøyteløper Ådne Søndrål og hans samarbeidspartnere, deriblant vefsningen Trond Vegar Brattlie, har solgt Norwegian Outlet Vestby til britiske Via Outlet for 1,1 milliarder kroner.

DEL

Det går fram av Via Outlet-eier Hammersons halvårsrapport, skriver Finansavisen. Salget er ikke offentliggjort på annet vis ennå, men Søndrål bekrefter langt på vei at det har funnet sted.

– Hammerson lyver ikke i sine halvårsrapporter, så da stemmer det nok, men vi har ikke mulighet til å si noe mer før det kommer en offisiell melding fra kjøperen, sier han til avisen.

Endre Glastad, Ådne Søndrål og den utflyttede vefsningen Trond Vegar Brattlie innkasserer antagelig om lag 800 millioner kroner netto på salget. Førstnevnte sitter på rundt 80 prosent av aksjene i selskapet, og de to andre 10 prosent hver, skriver E24.

Trond Vegar Brattlie og Ådne Søndrål var engasjert i byggingen av omsorgsboliger på den tidligere gartneritomta på Skjervengan. Boligene ble tatt i bruk for tre år siden.

Nybygg er advokatmat

Blir ikke slått konkurs

Tjent mye på syv år

For syv år startet outleteventyret i Vestby og i sommer skrev eierne kapittel to: Kort sagt betydde det 15 nye butikker, 100 nye arbeidsplasser og en investering på drøye 100 millioner kroner. Veien dit har vært tøff og med en del hinder underveis, fortalte Einar Sørland under åpningen av den nye delen i sommer.

– Vi får takke ordføreren i Vestby. Han har fightet verbalt med Svarstad Haugland (fylkesmann Valgerd Svarstad Haugland, red.anm.) og overtalt Sanner (Jan Tore Sanner). Det var ikke gitt at vi fikk ja, sa Einar Sørland.

Så tok han for seg viktigheten av å bli ferdig til sommerferien. Noe også investor Ådne Søndrål påpekte til Vestby Avis.

– Dette har blitt bra. Det er et stort løft, sier Søndrål og trakk frem bedre kundeopplevelser som det største salgsargumentet fremover.

– Den blir bedre med flere utearealer og uteområder. Dette skal være et hyggelig sted å være.

Artikkeltags