Stig bestilte reise på Norwegian - så ble drammenseren forsøkt svindlet

PÅ TUR: Stig Wang Johansen fra Hokksund tar med seg familien til Paris til våren. Etter at han hadde kjøpt flybilletter på Norwegian, forsøkte noen å svindle ham.

PÅ TUR: Stig Wang Johansen fra Hokksund tar med seg familien til Paris til våren. Etter at han hadde kjøpt flybilletter på Norwegian, forsøkte noen å svindle ham. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

(Drammens Tidende) Rundt to uker etter at Stig Wang Johansen (35) bestilte tur til Paris for seg og familien, ble han forsøkt svindlet. Nå ber Norwegian folk være oppmerksomme på slike svindelforsøk.

Norwegian bekrefter overfor Drammens Tidende mandag kveld at det er snakk om et svindelforsøk.

– Det var utrolig proft utført, sier Stig Wang Johansen til Drammens Tidende.

Rundt to uker etter at han hadde bestilt og betalt flyreisen med Norwegian, fikk han en epost fra noe som også så ut til å være fra Norwegian. Det var et tilbud om booking av hotell og leie av bil.

Hadde all info

– De hadde all informasjon om meg. Mitt fulle navn og adresse, bookingnummeret, flightnummeret og og riktige datoer for reisen. Alt med symboler og merker så helt ekte ut. Det var noe helt annet enn de vanlige epostene fra Nigeria, forteller Stig.

Men det han reagerte på var noen språkfeil i eposten.

– Det pleier det ikke å være fra så store selskaper som Norwegian, så jeg fant på å sende dem screenshoter av feilene, og be dem skjerpe seg på språket. Egentlig gjorde jeg det mest for moro skyld, forteller Stig.

Bekreftet svindelforsøk

Da Norwegian fikk undersøkt saken, viste det seg at eposten ikke kom fra dem, og at dette var snakk om et svindelforsøk.

Og det var altså takket være hans interesse for språk at dette ble oppdaget.

Nå oppfordrer familiefaren andre til å være ekstra oppmerksomme på dårlig språk i eposter fra store selskaper.

Stadig større risiko

Charlotte Holmbergh Jacobsson er presseansvarlig i Norwegian.

Hun skriver i en epost til Drammens Tidende mandag kveld at dette helt klart ser ut til å være et svindelforsøk, og noe Norwegian ser alvorlig på.

– I en stadig mer digitalisert verden er det dessverre en stadig større risiko for for falske eposter, og vi vil oppfordre alle til å være oppmerksomme på eposter og andre utsendelser, for å unngå at man blir rammet av lignende utsendelser, skriver hun.

Jacobsson kunne mandag kveld ikke si noe mer om hvorvidt flere kan være rammet, og hva man kan gjøre for å avsløre svindlerne.

Men hun vil ta saken opp med IT-avdelingen tirsdag, og komme mer mer info etter det.

Artikkeltags