Rema har tapt titalls millioner på øl-offensiv

O.F Hald bryggerier er historie.

O.F Hald bryggerier er historie. Foto:

Av

Remas ølsatsing har kostet dyrt, dagligvarekjeden har tapt flere titalls millioner på investeringer i ulike bryggeri.

DEL

Etter at Rema lanserte Bestevenn-strategien, og flere kjente øl-sorter som Mack og Hansa forsvant ut av sortimentet, ble det klart at dagligvarekjeden hadde investert i flere egenkontrollerte lokale bryggerier.

Strategien har gitt dårlig avkastning, og har kostet selskapet flere titalls millioner kroner, skriver Dagens Næringsliv (bak betalingsmur).

Selskapet Norske Bryggerier er eid av Rema Industrier, og har tapt til sammen 23 millioner kroner i løpet av de tre siste årene. Selskapet står bak både Rygr på Jæren og OF Hald i Bergen. Produksjonen i OF Hald ble stengt ned kun ett år etter oppstart.

– Det stemmer at bryggeriet skal legges ned. Vi har dessverre ikke klart å etablere O.F Hald på en bærekraftig måte, og vi ser oss nødt til å avvikle driften og si opp ansatte, skriver Arild Remme i en tekstmelding til BA i april i år.

– I tilfellet OF Hald fant vi ingen måte vi kunne drive med økonomisk bærekraft, og bryggeriet legges derfor dessverre ned, opplyser Amund Fjørtoft som er administrerende direktør i Rema Industrier i en epost til DN.

Kundene bestemmer

I tillegg eier Rema Industrier gjennom Norske Bryggerier 43 prosent av Sagene Bryggeri, også her tapte selskapet over to millioner kroner.

– Til syvende og sist er det kundene som bestemmer hvilke bryggerier som klarer seg, så da står det på oss å lage best mulig produkter til lavest mulig pris, skriver Fjørtoft.

Direktør i Bryggeri og drikkevareforeningen, Erlend Fuglum, har lagt merke til at Rema har prøvd å kontrollere flere ledd i verdikjeden i de siste årene.

– Dette er drikkevarebransjens svar på vertikal integrering. Jeg kjenner ikke til andre eksempler på dette i Norge, sier han.

Artikkeltags