Mo i Rana lufthavn må stenge på grunn av sykdom - Widerøe nedringes av frustrerte passasjerer

Kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, er overfor Rana Blad tydelig på at situasjonen som oppsto den aktuelle helga, er Avinor sitt ansvar.

Kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, er overfor Rana Blad tydelig på at situasjonen som oppsto den aktuelle helga, er Avinor sitt ansvar.

DEL

(Rana Blad:) Sykdom i tårnet på Mo i Rana Lufthavn Røssvoll fører til en strøm av henvendelser til Widerøes kundeservice. Det er allerede meldt at flyplassen stenger hele lørdag og store deler av søndag.

– De som jobber på kundesenteret blir kontaktet av de berørte, og må håndtere det, sier Catharina Solli som er kommunikasjonssjef i Widerøe. Hun legger ikke skjul på at det har vært mange frustrerte kunder på telefonen, men Solli understreker at stengingen av flyplassen ikke har noe med Widerøe å gjøre.

– Det er ikke vi i Widerøe som er syke, men de som jobber i tårnet på flyplassen som har sykdom, altså Avinor. Det er ikke vår skyld, sier hun.

Widerøe har allerede kontaktet alle berørte passasjerer som skal reise til og fra Mo i Rana på lørdag. Fra fredag morgen klokken syv, starter de jobben med å kontakte alle som berøres søndag.

Innstiller en rekke avganger ved Røssvoll i helga grunnet sykdom i tårnet

– Stengingen pågår store deler av søndagen også, det er en dag det er mer flighter og reisende enn på lørdag. Vi har noen flyginger fra Trondheim som må gå direkte til Bodø, for eksempel.

Fredag vil ikke sykdom påvirke flytrafikken.

– Vi booker om der det er aktuelt, mer enn det kan ikke vi gjøre. Vi står ikke for bakketransport, for dette er en stengning utenfor vår kontroll. Hvis ikke vi kan løse utfordringene via ombooking, må de reisende enten søke refusjon hos Avinor eller fra reiseforsikringsselskapet sitt, sier kommunikasjonssjef Solli.

– Hvor vanlig er det at sykdom stenger en hel flyplass?

– Det er ikke så vanlig. Det har skjedd, men er ikke vanlig. Det er veldig beklagelig og vi syns det er utrolig leit overfor våre passasjerer som enten skulle hjem eller som skulle ut og reise. Vi håper det er en mulighet for dem å booke om, og så håper vi de som er syke snart er friske og raske og på jobb igjen.

Solli kjenner ikke det eksakte antallet passasjerer som er berørt, men sier at det er snakk om bare én avgang og ankomst på lørdag. Søndag blir flere ankomster og avganger kansellert.

– Vi prøver å bistå i form av å booke om til nærmeste avgang, ut over det har ikke vi anledning til å gjøre noe. Den belastningen må Avinor bære, sier Solli på vegne av Widerøe.

Artikkeltags