Gå til sidens hovedinnhold

Kystvakten på besøk

Artikkelen er over 5 år gammel

Kystvaktskipet «Magnus Lagabøte» har lagt seg til rette innerst i Vefsnfjorden.

Mange nysgjerrige vefsninger har lagt merke til et noe uvanlig fartøy som har oppholdt seg i nærheten av Mosjøen havn de siste dagene. Båten, som før helga lå innpakket i tykk frostrøyk, har også vært tema i videospalten «Ke så skjer?», og som mange har skjønt dreier det seg om et kystvaktskip på besøk. Nærmere bestemt K/V «Magnus Lagabøte».

– Kystvaktskipet har som oppgave å kontrollere at handelsfartøyene som passerer har alt av tillatelser og papirer i orden, sier pressetalsmann Brynjar Stordal i Forsvarets operative hovedkvarter (FOH).

Rutineoppdrag

Kystvakten disponerer 15 fartøy som overvåker egne, store havområder. K/V «Magnus Lagabøte» tilhører indre kystvakt som hovedsakelig opererer i territorialfarvannet (området ut til 12 nautiske mil fra land). Stordal sier oppdraget i Mosjøen er helt rutinemessig, og at de besøker de forskjellige havnene med jevne mellomrom.

"Kystvakten ønsker å være uforutsigbare på hvor de til enhver tid oppholder seg. Skipet blir værende der det er til de er fornøyde med kontrollen.

Brynjar stordal

Pressetalsmann FOH

– Våre mest sentrale oppgaver er fiskerioppsyn, miljøvern, søk og redning og tolloppsyn, men kystvaktlova gir Kystvakta rom til å drive kontroll på vegne av flere statlige etater. Vi samarbeider blant andre med politiet, Tollvesenet, Kystverket og Sjøfartsdirektoratet, sier Stordal som ikke kan si noe om hvor lenge K/V «Magnus Lagabøte» blir værende i området.

Uforutsigbare

– Kystvakten ønsker å være uforutsigbare på hvor de til enhver tid oppholder seg. Skipet blir værende der det er til de er fornøyde med kontrollen, og jeg regner med at de kommer til å patruljere i området en stund framover.

– Flere har registrert en mindre gummibåt som kjører rundt kystvaktskipet. Hva slags oppgave har denne båten?

– Det dreier seg nok om en såkalt «sjøbjørn». Den minner om en RIB, men er mer robust til å takle vær og forhold. Vi bruker den rett og slett for lettere å komme oss mellom og bort til de fartøyene vi skal inspisere, sier Stordal.

Kommentarer til denne saken