TV-aksjonen samlet inn 245 millioner kroner - så mye forsvant i kostnader

45 millioner kroner ble brukt til å organisere årets TV-aksjon.

DEL

Avisa Nordland: Årets TV-aksjon samlet inn penger til Kirkens bymisjon, og totalt ble det samlet inn 245 millioner kroner. 

Men nesten 20 prosent av de innsamlede pengene, ble brukt før TV-aksjonen fikk samlet inn en eneste krone, melder Kapital.

Ifølge Kapital er det snakk om 35 millioner kroner i såkalte kampanjeutgifter, det vil si alt arbeid tilknyttet selve organiseringen av TV-aksjonen, samt rundt 10 millioner kroner i administrasjonsutgifter.

Kommunikasjonssjef i Kirkens Bymisjon, Ragnhild Kaski, presiserer at kostandsnivået ved årets TV-aksjon, er rundt det samme som det har vært tidligere år. Hun mener det blir feil å skrive at kostnadsbeløpet går «bort i kampanjeutgifter og administrasjonskostnader» eller at det ikke «kommer frem til formålet».

- Overordnet er det utgiftene til selve kampanjen som gjør det mulig å arrangere TV-aksjonen. Det vil alltid koste noe å drifte en stor informasjons- og innsamlingskampanje, med eget undervisningsopplegg til norske skoler, informasjons- og kampanjemateriell og god tilrettelegging for de 7.000 frivillige og 100.000 bøssebærerne som stiller opp, sier Kaski til Kapital.

Det var Svalbard som ga mest kroner per innbygger til årets TV-aksjon. De ga 411,45 kroner per innbygger. Tønsberg kom best ut av storbyene, rett foran Stavanger og Sandnes. På fylkesnivå var det Rogaland som ga mest til Kirkens bymisjon, med 52,23 kroner per innbygger.

Artikkeltags