Lotte skal stå på stand på stor matmesse: – Markedet er så stort, vi kunne fylt Nord-Norge med tyskere

Lotte Nygård-Forsmo

Lotte Nygård-Forsmo Foto:

DEL

17.-26. januar er det klart for en av de største matmessene i verden, Grüne Woche i Berlin. Oversatt betyr det de internasjonale grønne uken. Her har Nord-Norge, i likhet med en del tidligere år, egen stand. De fleste av bedriftene som deltar, har med egne produkter som stilles ut for smaksprøver og salg. Men Lotte Nygård-Forsmo fra Vefsna Lodge skal delta uten produkter og framsnakke Nord-Norge som region i tillegg til Vefsna Lodge i seg selv.

– Jeg ble ringt opp og invitert av Fylkesmannen, og da sa jeg ja uten å tenke meg om. Det er stort å bli invitert til dette., sier Nygård-Forsmo.

Hun hadde tysk på ungdomsskolen, videregående og på BI i tillegg til at hun har snakket tysk på jobb på Laksforsen turistkafe i mange år. I 2013 var Nygård-Forsmo også med på Grüne Woche.

– Det er veldig fint å kunne få praktisere det over så mange dager. Jeg har kanskje blitt spurt fordi jeg er habil i tysk. Ved å snakke tysk får jeg også en helt annen kontakt med tyskerne. Siden jeg ikke skal ha med et konkret produkt som de andre har, skal jeg heller framsnakke om markedsføre Vefsna Lodge og Nord-Norge som region til det tyske markedet. Det har jeg selvfølgelig lyst til å gjøre, sier hun.

Etter å ha jobbet i turistbransjen i mange år, har hun lært en del om potensialet for turisme fra Tyskland.

– Tyskere er veldig opptatt av Norge og mange er selverklærte norgesvenner. Men de færreste vet om steder som Helgeland og Laksforsen. Det tyske markedet er så stort, vi kunne nesten fylt Nord-Norge med bare tyskere, hvis det var et mål, sier Nygård-Forsmo.

Bedriftene fra Helgeland som deltar er Vefsna Lodge, Sæterstad gård, Hildurs Urterarium, Brønnøysund videregående skole, Heidis sjokoladedrøm, Lovundkokken, Munin Coffee Roasters og Aernie Opplevelser.

Artikkeltags