Ekspertenes dom: Så mye kan du legge på deg i løpet av jula

Er det mulig å legge på seg på ni dagers juleferie? Og i så fall, hvor mye?

Er det mulig å legge på seg på ni dagers juleferie? Og i så fall, hvor mye? Foto:

Av
DEL

Er det lurest å tømme julestrømpen, kakeboksen og konfekteska på én dag eller bør du spre godsakene utover juleferien? Ekspertene har svaret.

«Jeg er i julemodus allerede, jeg.»

Har du hørt den setningen et par ganger i desember? Det er nemlig ofte det vi sier idet vi strekker hånda over godteriskåla, åpner ei ekstra vinflaske eller forsyner oss med et ekstra kakestykke.

For det er jo bare jul én gang i året.

Men når begynner egentlig jula? 23. desember? Første søndag i advent? Eller når julebrusen kommer i butikkene i november?

– For veldig mange begynner julefeiringen tidlig i desember. Det kan fort bli mange julebord og lange middager med kaloririk mat, alkohol og dessert, sier ernæringsbiolog Lise von Krogh i bramat.no til Nettavisen.

Hvis man opprettholder et relativt høyt aktivitetsnivå og har en gunstig kroppssammensetning som gjør at man har god forbrenning, kan det være relativt uproblematisk å kose seg ekstra i desember.

Er du derimot overvektig, har en lavere forbrenning eller lavt aktivitetsnivå, kan desember måned ha uheldige konsekvenser for helsen din – spesielt hvis trening og aktivitet blir erstattet med julemiddager og høyt alkoholinntak.

– I tillegg legger du kanskje til deg noen vaner som det kan bli problematisk å kvitte seg med i januar. Men her finnes det ikke noe fasitsvar: Noen tåler desemberkosen bedre enn andre, sier von Krogh.

Ni dager – hvor mange kilo?

Okei. Så la oss være enige om at de som behandler hele desember som et eneste langt julebord, kan få uheldige helsemessige konsekvenser.

Men hva med resten, altså de som stort sett koser seg i juleferien?

For hvis vi ser vekk fra julekosens tidlige oppstart og kanskje litt treige utfasing, så står vi igjen med maks ni dager: Fra og med lille julaften (23. desember) til og med første nyttårsdag (1. januar).

Ni dager med mat på bordet til enhver tid og fristelser på alle kanter. Så da blir spørsmålet: Skal vi bare gi oss hen? Spise og drikke det vi vil, når vi vil?

For er det i det hele tatt mulig å legge på seg noe særlig på ni dager?

Vi spurte von Krogh og klinisk ernæringsfysiolog Henrik Lian, spesialist på ernæring ved Sørlandet sykehus, og fikk et klart svar:

Ja, det er mulig. Men akkurat hvor mye, er vanskelig å slå fast.

– Vi bruker å si at en kilo fett er 9.000 kalorier. Så i teorien kan du legge på deg en kilo hvis du har et kalorioverskudd på 9.000 kalorier i jula.

– Og det er det vel mange som har? Det er jo bare tusen kalorier i overskudd hver dag hele jula?

– Joda, men det er ikke så enkelt. For rundt 10 prosent av kaloriene vil forsvinne i å fordøye denne maten. I tillegg er det individuelle forskjeller når det kommer til forbrenning, samt hvor aktive man er i jula, påpeker Lian.

Kroppen vil holde på høyeste vekt

De færreste av oss vet nøyaktig hvor mange kalorier vi forbrenner hver dag. Hovedregelen er at en gjennomsnittlig kvinne forbrenner rundt 2.000, og en mann 2.500, men det vil variere etter kroppssammensetning (dess høyere andel muskelmasse, dess høyere forbrenning), hormoner, aktivitetsnivå, høyde og vekt.

– Så vi kan ikke slå fast at hvis en kvinne spiser 3.000 kalorier hver dag hele jula, så legger hun på seg én kilo på ni dager?

– Nei. Så enkelt er det ikke. Men at man vil legge på seg litt hvis man har et høyt kalorioverskudd i ni dager, kombinert med et lavt aktivitetsnivå, det tror jeg nok, sier Lian, og fortsetter:

– En liten kilo er heller ikke mye i det store bildet, men vektoppgang kommer gjerne snikende. Hvis du går ut av desember måned og veier to kilo mer enn du gjorde ved inngangen av måneden, vil den indre termostaten i kroppen prøve å opprettholde de to kiloene frem til neste jul. Kroppen vil alltid prøve å opprettholde den høyeste vekta du har hatt.

– Så urettferdig, da.

– Ja, det kan du si. Undersøkelser viser også at de som klarer å gå ned i vekt etter jul, bruker flere måneder på det. Så det kan være lurt å tenke seg litt om, man trenger ikke spise alt man kommer over bare fordi det er jul.

Spise alt på én gang eller fordele godsakene?

Et annet spørsmål som gjerne dukker opp ved muligheten for ekstrem fråtsing er følgende:

Hvis du uansett vet at du skal spise fire plater sjokolade, fem marsipannisser, femten julekaker og tre poser Skumnisser – er det bedre å spise alt sammen i løpet av julaften, første og andre juledag? Eller anbefaler ernæringsekspertene å spre godsakene utover juleferien?

– Jeg vil tro det kan være en bedre idé å spise alt på tre dager. Da vil det begrense seg hvor mye du totalt klarer å stappe i deg, altså vil du spise kaloritett mat og godteri i stedet for vanlig mat. Så totalt sett vil du nok ha et lavere kaloriinntak over hele juleferien enn om du sprer det utover, for da vil den energitette maten og godteriet komme i tillegg til vanlig mat, sier von Krogh.

Von Krogh får støtte av Lian.

– Det totale kaloriinntaket over ni dager vil nok bli lavere om du spiser alt på tre dager, for det vil ikke være mulig å spise så mye i tillegg til alt av kaker og godteri i løpet av disse dagene.

Har man god metthetsregulering, vil man uansett greie seg godt gjennom juleferiens fristelser, mener Lian.

– De som har god metthetsregulering spiser mindre annen mat hvis de har overspist eller fråtset i godteri. Men det er mange som ikke har så god metthetsregulering, og da blir kommer all godisen i tillegg til vanlig mat. I jula spiser vi ikke på de vanlige reguleringsmekanismene, vi spiser selv om vi ikke er sulten. Så da kommer man fort i kalorioverskudd.

Von Krogh understreker at «full pupp i tre dager»-anbefalingen avhenger av at man klarer å gå tilbake en vanlig regelmessig måltidsrytme etterpå.

– Du må selv vite om du tåler det, avslutter hun.

Artikkeltags