Helgelendingen mistet 250 abonnenter i fjor

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

8 av 10 nordmenn over 12 år leser daglig avisen, enten på papir eller nett. Det viser opplagstallene som Mediebedriftenes Landsforening la fram på tirsdag.

– Opplagstallene vi nå legger fram viser at vi lager gode produkter til brukerne, og brukerinntektene blir stadig viktigere for mediehusene, sier Randi S. Øgrey, adm.dir. i MBL.

Andelen som leser papirutgavene faller fortsatt, og er nå på 49 prosent. 62 prosent leser avisenes nettutgaver og 42 prosent leser mobilutgavene. For første gang på mange år kan mange aviser samtidig vise til opplagsframgang. 92 av 228 aviser (41 prosent) fikk opplagsvekst i 2016. Opplagsutviklingen er fortsatt preget av overgangen fra papir til betalt digitalt abonnement.

For Helgelendingens del viser tallene for 2016 en nedgang på 3,82 prosent. Avisen har i dag 6760 abonnenter, en nedgang på 258 fra året før. Ved utgangen av fjoråret abonnerte 5615 personer på papirutgaven, mens 6614 hadde et digitalt abonnement.

– Vi er selvsagt ikke tilfreds med at vi går ned i opplag. Men det er viktig å ha den nære historie med seg for å forstå utviklingen. Helgelendingen dekker ikke lenger Sør-Helgeland med en befolkning på rundt 11.000. Det er helt naturlig at det slår ut på opplagstallene. Ser vi bak tallene og på utviklingen kommunevis i Vefsn, Alstahaug, Leirfjord, Grane og Hattfjelldal har vi opplagsvekst. Det er disse kommunene vi nå konsentrerer oss om og som vi vier størst oppmerksomhet, sier sjefredaktør i Helgelendingen, Geir Arne Glad.

Han minner også om at Helgelendingen holder bra stand når det gjelder lesertall.

– 20.000 leser Helgelendingen hverdag på papir, desktop eller mobil. Det er lavere enn ved siste måling, men når vi tar hensyn til endringen i dekningsområde er Helgelendingen en sterk stemme på Helgeland. Det skal vi fortsatt være gjennom å drive god og relevant journalistikk både digitalt og i papiravisen. Og ingen rapporterer fra lokalsamfunnene vi dekker så godt og systematisk som Helgelendingen, sier Glad.

Andre nordnorske aviser

For andre aviser i nærområdet viser tallene også til noenlunde stabil utvikling, mens det for andre faktisk er en økning i løpet av det siste året.

Nordlands største avis er fortsatt Avisa Nordland, og avisen har til og med vokst seg større i løpet av det siste året og kan vise til et netto totalt opplag for 2016 på 17.862, en solid økning på 689 fra 2015 (17.173).

Ser man på lesertallene viser disse at Avisa Nordland har et samlet lesertall (papir/nett/mobil) på 68.000 i mars 2017. Det er en svak nedgang fra de to siste målingene (mars 2016: 73.000, september 2016: 70.000).

Rana Blad er Nordlands nest største avis med et opplag på 8.931 (ned 46 fra 2015). Tredjeplassen er Fremover som har overtatt med et opplag på 6.763 (opp 23 fra 2015).

Med det ligger Fremover 3 foran Helgelendingen, som dyttes ned på fjerdeplass.

Helgelands Blad har en opplagsnedgang i 2016. Tallene for 2016 viser et opplag på 4.208, en nedgang på 129 fra 2015.

Også Brønnøysunds Avis har en opplagsnedgang i 2016, fra 3.621 til 3.442, en nedgang på 179.

Avisa Hemnes opplever en svak økning i 2016. Tallene for 2016 viser et opplag på 1.561, en økning på 9 fra 2015.

Ser man på hele Nord-Norge er det fortsatt Nordlys som er størst. Og i likhet med Avisa Nordland kan også de vise til en solid økning i opplaget i 2016.

Tallene viser at Nordlys hadde netto totalt opplag på 20.059 i 2016, en økning på 1.387 fra 2015.

Artikkeltags