Helgelendingen holder stand i opplagsmarkedet

FORNØYD: Sjefredaktør Geir Arne Glad er godt fornøyd med utviklingen og ser framover.

FORNØYD: Sjefredaktør Geir Arne Glad er godt fornøyd med utviklingen og ser framover.

Korrigert for bortfall av om lag 300 vivilheim-abonnenter viser opplagstallene for første halvår 2019 at Helgelendingen holder stand i opplagsmarkedet.

DEL

Ved den forrige målingen til Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i mars hadde Helgelendingen en opplagsøkning på 40 abonnenter.

Før sommeren ble vivilheim-prosjektet der Helgelendingen var en av samarbeidspartnerne nedlagt. De om lag 300 abonnementene som inngikk i prosjektet ble ikke med videre da Kunnskapsparken Helgeland overtok under navnet «Heile Helgeland».

De ferske tallene fra MBL for første halvår 2019 viser en nedgang på 223 siden forrige måling. Opplaget er nå 6.645.

– Tatt i betrakning avviklingen av vivilheim er vi godt fornøyd, sier sjefredaktør Geir Arne Glad.

– Papiravisa vår holder stand samtidig som vi får nye digitale abonnenter hver dag. I løpet av de siste to ukene har vi satt tre digitale leserrekorder. Dagen etter valget, tirsdag 10. september, leste hele 5.114 av Helgelendingens abonnenter èn eller flere saker via helg.no. Så mange abonnenter har aldri før lest digitalt innhold hos Helgelendingen i løpet av én dag.

Også Rana Blad mistet abonnenter da vivilheim ble nedlagt. Avisa har en nedgang på 399 abonnenter siden forrige måling og opplaget er 8.414. Ellers viser opplagstallene at Avisa Hemnes øker fra et opplag på 1.430 til 1.438. Det er også økning for Helgelands Blad (+188), mens Brønnøysunds Avis (-80) opplever nedgang.

Øvrige aviser i Nordland:

Avisa Nordland: - 27 (19.763)

Lofotposten: + 208 (6.843

Lofot-Tidene: +17 (2.874)

Fremover: + 194 (7.541)


Artikkeltags