Amedia kjøper Vefsn No: - Vi skal styrke posisjonen og fortsatt konkurrere

FORTSATT AVISKONKURRANSE: - For Helgelendingen betyr oppkjøpet at vi skal jobben enda hardere for å gi våre lesere og annonsører de beste produktene, sier sjefredaktør Geir Arne Glad.

FORTSATT AVISKONKURRANSE: - For Helgelendingen betyr oppkjøpet at vi skal jobben enda hardere for å gi våre lesere og annonsører de beste produktene, sier sjefredaktør Geir Arne Glad. Foto:

Amedia har kjøpt Nu Publishing AS som består av tre mediehus og ett teknologiselskap. Nu Publishing er morselskapet til de digitale abonnementsavisene Bodø Nu, Rana No, Vefsn No og Lynx.

DEL

– For Mediehuset Helgelendingen vil det være viktigere enn noen gang å levere nyheter hele døgnet hele uka, sier sjefredaktør Geir Arne Glad i Helgelendingen.

– Vi har kjøpt Nu Publishing som et ledd i en offensiv satsing på lokaljournalistikk. Selskapet er veldrevet, har gode resultater og bidrar aktivt til mediemangfoldet og en vital konkurranse. Nu Publishing har utviklet et konsept som lett lar seg overføre til andre geografier og som har vist at det er mulig å etablere levedyktige og bærekraftige aviser i norske lokalsamfunn, sier konsernsjef i Amedia, Are Stokstad.

- For Helgelendingen betyr oppkjøpet at vi skal jobben enda hardere for å gi våre lesere og annonsører de beste produktene. Vi har over år jobbet beinhardt for å være nyhetsledende gjennom hele døgnet. Denne posisjonen skal vi dyrke og styrke. Du skal alltid finne siste nytt i Helgelendingen på helg.no. Her finner du alt fra den åpne debatten til alt det unike innholdet vi tilbyr abonnentene våre. Vi skal være først, størst og best i alle kanaler uavhengig av eierskap i andre mediebedrifter. Helgelendingen, helg.no og iSandnessjøen.no er inne i en periode med sterk vekst i antall abonnenter. Den veksten skal fortsette. Det skal vi gjøre oss fortjent til hos publikum, sier sjefredaktør i Mediehuset Helgelendingen, Geir Arne Glad.

Amedia har kjøpt selskapet fra gründer og sjefredaktør Geir Are Jensen, som startet Bodø Nu i 2002, samt fra Ståle Pettersen, som er daglig leder og har jobbet for selskapet de siste 10 år. De to vil fortsette i Nu Publishing også etter salget.

– Avtalen bygger på og forutsetter at det fortsatt skal herske fri og full aviskonkurranse i Bodø, Rana og Mosjøen og at alle avisene skal drives selvstendig videre. Dagens arbeidsplasser beholdes og ledelsen fortsetter. Bodø Nu, Rana No og Vefsn No skal vokse fortsatt og utvikle seg til beste for konkurransen i både abonnements- og annonsemarkedet, sier Jensen, som reinvesterer i det nye morselskapet og der blir eier av 9,9 prosent av aksjene.

– Det viktig for meg er at Amedia ser oppkjøpet som et ledd i en offensiv vekststrategi. Nu Publishing blir sentral i denne strategien. Sammen med dyktige medarbeidere skal jeg fortsette arbeidet med å styrke og utvikle virksomheten, lover Geir Are Jensen.

Virksomheten til Nu Publishing omsetter i år for om lag 22 millioner kroner, har samlet 21 årsverk og har 6.600 abonnenter totalt. Den største avisen i Nu Publishing er Bodø Nu som har eksistert siden 2002, og vært digital abonnementsavis siden 2017. Bodø Nu har 3.900 abonnenter, og kommer også med et månedlig papirmagasin. Rana No har 2.200 abonnenter og Vefsn No 500.

- Nu Publishing representerer noe av det mest spennende som har skjedd innenfor norske lokalmedier de siste årene. De har lykkes med et tydelig konsept, dyktige medarbeidere og et brennende hjerte for journalistikken. De har tatt opp konkurransen med eksisterende aviser. Det har vært sunt for oss og for norsk offentlighet, og vi tror Nu Publishing vil kunne skape økt mangfold i tiden som kommer, sier konsernsjef Stokstad.

Artikkeltags