Advarer mot Facebook-varsling av kontroller: Hva er viktigst? Å spare noen tusenlapper eller få luket ut verstingene i trafikken?

VARSLING: Mette Horsberg og Linda Rømma ved politiet på Helgeland mener varsling av kontroller kan virke mot sin hensikt hvis det bidrar til at lovbrytere slipper unna. De vil gjerne ha en debatt om temaet. Foto: Per Vikan

VARSLING: Mette Horsberg og Linda Rømma ved politiet på Helgeland mener varsling av kontroller kan virke mot sin hensikt hvis det bidrar til at lovbrytere slipper unna. De vil gjerne ha en debatt om temaet. Foto: Per Vikan

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Politiet mener varsling av kontroller kan virke mot sin hensikt hvis det bidrar til at lovbrytere slipper unna.

DEL

(RanaBlad): Tidligere denne uka ble sjåføren av et vogntog stoppet på Helgeland og det viste seg at han hadde drukket mens han kjørte. At lasten mannen fraktet var flybensin gjorde heller ikke saken bedre.

Flere nettsider varsler mot kontroller og politiet mener at flere av disse varslene kan virke mot sin hensikt.

Vil ha debatt

Derfor ønsket de å bruke tilfellet med vogntoget på Helgeland for å starte en debatt rundt temaet.

– I tillegg til å informere om denne alvorlige hendelsen ønsket vi å benytte Facebook til å engasjere publikum, få dem til å tenke litt over hvem det gagner å varsle om politikontroller. Vi ville få dem til å reflektere over at kontrollenes hensikt, som alt annet politiarbeid, er å skape trygghet for folk.

500.000 brukere

– Det føler vi at vi har lyktes med. Til nå har denne saken nådd over 700.000 brukere på sosiale medier og engasjementet er stort i kommentarfeltene.

Både de som er tilhengere av varsling og de som ikke ønsker slik varsling har engasjert seg med ulike argumenter, sier kommunikasjonsrådgiver for politiet på Helgeland, Mette Horsberg.

Mot sin hensikt

Politiinspektør Linda Rømma sier politiet ikke er mot alle typer varsling, men tror noe kan virke mot sin hensikt, å forebygge.

– At varsling av trafikkontroller kan være forebyggende er det ingen som helst tvil om.

Derfor benytter politiet også det å selv varsle om at vi planlegger kontroller i enkelte tilfeller når vi finner det formålstjenlig.

Men det forebygger ikke alt av de overtredelser politiet ønsker å forhindre.

– Varsling av kontroller kan, blant annet, føre til at personer som ikke klarer å skille alkohol og bilkjøring velger å ta en annen rute den dagen, eller at den fartsglade ikke får den nødvendige korrigeringen en kontakt med politiet normalt har, og får fortsette sin uansvarlige kjøring enda en periode med de farer som da kan oppstå for han selv og medtrafikantene, sier Rømma.

Er det viktigere å spare noen tusenlapper?

Linda Rømma, Politiinspektør

Spare penger?

Hun vil derfor ha debatten om å spare tusenlapper kan måles med det å spare liv.

– Politiet er av den oppfatning at vi må jobbe med trafikksikkerhet både gjennom varslede kontroller og gjennom uanmeldte kontroller.

Det er politiet som er nærmest til å foreta vurderingen av hvilken form som er mest hensiktsmessig ved hvert enkelt tilfelle. Er det viktigere å spare Ola nordmann for noen tusenlapper i bot, eller er det viktigere å få luket ut verstingene fra trafikken?

Dette er for politiet det viktigste spørsmålet i denne saken, sier Linda Rømma.

– En undergraving av viktige tiltak

Statens vegvesen ser med uro på den økende varslingen av trafikkontroller og ber folk besinne seg.

Pressesjef for Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje, sier de ikke er spesielt glade i varslingstjenestene på Facebook.

– Vi i Vegvesenet er betenkt over varsling av kontroller, som vi ser med stor uro skjer i stor skala i sosiale medier og på nettet.

– Vi opplever at varsling av våre kontroller er med på å aktivt undergrave det livsviktige arbeidet for å bedre trafikksikkerheten og sørge for lovlige tilstander på norske veier.

– Når det i stor grad skjer i regi av folk som arbeider i bransjen gjør det ikke saken noe bedre. Bransjeaktørene vil ha bedre sikkerhet og mer lov og orden, men det virker ikke som ord og handling er helt i samsvar, sier pressesjefen.

(Saken fortsetter under bildet)

Uro: Pressesjef Kjell Bjørn Vinje er urolig for utviklingen med varsling av kontroller på Facebook.Foto: Knut Opeide

Uro: Pressesjef Kjell Bjørn Vinje er urolig for utviklingen med varsling av kontroller på Facebook.Foto: Knut Opeide

Slipper unna

Vinje tror mange farlige sjåfører slipper unna grunnet varslinga.

– Vi gjennomfører hver eneste dag, enten i egen regi eller i samarbeid med andre aktører, mange kontroller på norske veier, sier Vinje.

Det meste av denne aktiviteten er målrettet for å håndheve regelverket. Tider og steder er ofte ikke tilfeldige.

– Det kontrolleres ikke bare en ting - vi sjekker det meste ved fører og kjøretøy.

– Ofte kontrolleres flere ting samtidig, som om lasten er riktig plassert, kjøre- og hviletid, om folk har de riktige dokumentene og kjørerettene, om alkohol- eller ruspåvirkning, vekt og det meste.

– På flere av kontrollene som vi ser det varsles om, er berusende sjåfører tatt, livsfarlig feillastet last oppdaget og kjøretøy med store tekniske mangler stoppet.

– Ved å varsle om noe så dagligdags som en vektkontroll, kan man være med på at en ruset sjåfør uten gyldige papirer på et nedslitt kjøretøy som er livsfarlig feillastet slipper gjennom, sier Vinje.

På Facebook

Vinje stusser over det han mener undergraver arbeidet med trafikksikkerhet i Norge.

– Når det gjelder «Varslingstjenesten for Tungbilsjåfører» på Facebook med sine 22.000 medlemmer, ser vi det varsles aktivt om kontroller natt og dag over hele landet.

– Man kan ikke isolere en kontrolltype eller et kontrollmål fra andre, så dette er en direkte undergravning av trafikksikkerhetsarbeidet i Norge.

– Ikke alle deltar aktivt, men jeg ser blant annet en herværende journalist og en herværende pressesjef på lista, men likevel flere sentrale aktører som er medlemmer.

– Dette er skuffende, sier pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje.

Fakta

Politiet vil ha en debatt om hvor bra det er å varsle kontroller på sosiale media

De spør om det viktigste i trafikken er å spare noen tusenlapper

Statens vegvesen ønsker ikke slike varslinger velkommen og at de undergraver trafikksikkerheten

Artikkeltags