Det er ikke bare pass som er gyldig legitimasjon - og lokalbanken presiserer at det er bankens ansvar å innhente legitimasjon – ikke kundens

DEL

Lokalbanken skal passe på kunden og bidra til å bekjempe økonomisk kriminalitet, svindel og ID-tyveri.

– Men det er vårt ansvar å sørge for at kunden legitimerer seg, sier administrerende direktør i Helgeland Sparebank, Hanne Nordgaard, i en pressemelding fra banken.

Alle banker i Norge er pålagt å innhente gyldig legitimasjon fra kundene. Dette er for å ivareta kundenes sikkerhet i en digital verden, der både ID-tyveri og svindel er økende.

– Pass er det aller beste måten å legitimere seg på, men for dem som ikke har pass, vil norske førerkort, bankkort med bilde og nasjonale ID-kort innenfor EØS-området holde som legitimasjon, sier Hanne Nordgaard.

Samfunnsdugnad

Birgitte Lorentzen er prosjektleder for prosjektet «Pass på kunden» hos Lokalbanken og skal sikre at alle kundene får legitimert seg til rett tid, og setter stor pris på de kundene som selv tar kontakt.

– Som lokalbank kjenner vi mange av våre kunder godt, men må på samme måte som andre banker dokumentere at vi har riktig legitimasjon. Lokalbanken har laget en plan der barn, eldre og de som bor langt unna et bankkontor, får litt ekstra tid på seg. Dette er vårt ansvar og vi vil strekke oss langt for å legge til rette for at alle våre kunder ivaretas på en smidig måte, forteller Birgitte Lorentzen.

- Vi tar kontakt

Helgeland Sparebank tar kontakt med kundene direkte gjennom ulike arrangementer tilpasset ulike kundegrupper, e-post, sms og telefon. I tillegg vil lokalbanken reise rundt på Helgeland med en egen legitimasjons-skanner, som Lorentzen holder i hånda.

– De kundene som ikke er registrert med gyldig legitimasjon, blir kontaktet, betrygger Birgitte Lorentzen, i pressemeldingen.

Artikkeltags