– Dette er et ledd i en ny strategisk jobbing der vi ønsker å spisse kommunikasjonen i forhold til pressebesøk der det aktive er i fokus. Overnatting, bespisning og kulturopplevelser vil være et krydder i tillegg, sier Gunn Kristin Johansen, fra Helgeland Reiseliv.
– Har storkost seg
Det er Helgeland Reiseliv, i samarbeid med Innovasjon Norge og Nordnorsk Reiseliv som har invitert journalistene til Helgeland. Journalistene kommer fra Sverige, Tyskland, Østerrike, Nederland og Russland. I tillegg var representanter fra Innovasjon Norge og Nordnorsk reiseliv med på rundturen.
– Journalistene skriver for store magasiner i sine respektives land. Vi har invitert media som retter seg mot dem som reiser for å komme seg ut på tur, være aktiv i landskap og aktiviteter. Lett tilgjengelighet til naturen og attraktive landskap og aktiviteter framheves. Journalistene i ovennevnte land er blitt spesielt invitert til å delta på turen da disse markedene er interessante for oss. De fem representantene har storkost seg hele veien.
God reklame
Johansen sier at det ha vært en aktiv pressetur der journalistene har hatt et spennende program med to døgn i Mosjøen, ett i Sandnessjøen og ett i Mo i Rana. Gruppen har vært på rafting i Auster-Vefsna med RiverNorth, de har vært i Helgelandstrappa, Via ferrata og avsluttet med zipline med Naturlige Helgeland, de har vært på RIB-tur fra Sandnessjøen til Nesna der de har vært på kajakktur med Hav & Fritid. Til slutt gikk turen til Mo i Rana der de har vært på grottetur i Setergrotta med Rana Spesialsport.
– Det har vært en meget fornøyd gruppe som har skrytt uhemmet av Helgeland og ikke minst, profesjonaliteten til aktivitetsselskapene som har gjort at de har følt seg trygge og ivaretatt hele veien uansett aktivitet. Vi håper og tror på mange gode reportasjer i ulike magasiner i disse landene og venter bare spent på første artikkel som kommer, sier Gunn Kristin Johansen.