Barneskole vil sikre bærekraftig framtid i Leirfjord – gikk videre til neste runde i Nysgjerrigper

PÅ FILMBESØK: 3. til 7. trinn ved Tverlandet skole i Leirfjord var tidligere i år innom filmselskapet A3DS i Mosjøen for å legge kommentarer på sin egen animasjonsfilm om bærekraftig utvikling. Fremst står Benjamin Andreassen, Dennis Ulvang og Emma Jakobsen. I andre rad filmmann Sondre Tverå, Aleksander Ottermo Olsen, Morgan Nyland, Simen Mikalsen Justad og Ulrikke Jakobsen. Bakerst lærer Anita Midtgard, Marlen Nyland, rektor Alice Jenssen og filmmann Christian Sivertsen.

PÅ FILMBESØK: 3. til 7. trinn ved Tverlandet skole i Leirfjord var tidligere i år innom filmselskapet A3DS i Mosjøen for å legge kommentarer på sin egen animasjonsfilm om bærekraftig utvikling. Fremst står Benjamin Andreassen, Dennis Ulvang og Emma Jakobsen. I andre rad filmmann Sondre Tverå, Aleksander Ottermo Olsen, Morgan Nyland, Simen Mikalsen Justad og Ulrikke Jakobsen. Bakerst lærer Anita Midtgard, Marlen Nyland, rektor Alice Jenssen og filmmann Christian Sivertsen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Tverlandet Oppvekstsenter er med i Nysgjerrigper-konkurransen i region nord.

DEL

Prosjektet elevene jobber med heter «Hvordan får vi bærekraftig utvikling i bygda vår til å vare i framtiden?». Tverlandet Oppvekstsenter har ved flere anledninger utmerket seg i Nysgjerrigper, Forskningsrådets tilbud til grunnskolen, der målet er å gjøre unge, kloke hoder mer nysgjerrig på forsking og hva den kan brukes til.

Les også: Felles drivhus i bygda og flytende fiskerestaurant – slik vil elevene sikre ei bærekraftig framtid i Leirfjord
Les også: Hipp hurra for superforskerne

Over 2600 barn har forsket på egne problemstillinger og levert inn rapport til Forskningsrådet. Er det noen forskjell på hvor raskt forskjellige hårtyper tørker? Hvordan ser egentlig en formørkelse av jorda ut fra månen? Er det lime eller sitron som smaker surest? Hvorfor sminker damer seg? Dette er noe av det elevene i Nord-Norge lurer på. Nå er det opp til juryen å avgjøre hvem som går til topps i Nysgjerrigper-konkurransen 2018.

178 prosjekter fra 1. – 7.-klassinger i hele landet kjemper om pallplassering og opptil 30 000 kroner. Regionale juryer skal nå plukke ut sine favoritter og sende til en landsfinale.

– Vi arrangerer forskingskonkurranse for barn fordi vi mener at det er viktig at utforsking, kritisk tenking og vitenskapelig metode introduseres allerede i barneskolen. Nysgjerrigper-konkurransen synliggjør også hva barn er opptatt av og har lyst til å gjøre noe med, sier Kate A. Furøy, prosjektleder for Nysgjerrigper i Forskningsrådet

Også Vik skole med prosjektene «Godteri med eller uten sukker», «Brød og bakterier», Hvem forstyrrer mest av gutter og jenter i undervisningen?», «Hvem sover mest av jenter og gutter?», «Gutter får lavere puls på grunn av testosteron?», «Hvordan reagerer forskjellige dyr på menneskemat?» og «Velger folk på butikken godteri eller frukt på gratis stand?»

Artikkeltags