Eolus vind avviser påstander fra vindkraftmotstanderne: – Jeg stiller gjerne opp på et folkemøte for å gi riktig informasjon

Mattias Törnkvist (t.h) hadde med seg Eolus-sjefen Per Witalisson til Mosjøen nylig.

Mattias Törnkvist (t.h) hadde med seg Eolus-sjefen Per Witalisson til Mosjøen nylig. Foto:

DEL

Mattias Törnkvist, Eolus' prosjektleder for Øyfjellet vindkraftverk, avviser en rekke av påstandene som kom fram på det åpne møtet om vindprosjektet på Kulturverkstedet onsdag.

30 vilkår

– Vi har forsøkt å informere så godt som mulig hele veien, og jeg stiller gjerne opp på et folkemøte for å gi riktig informasjon om det som skal skje videre, sier Törnkvist til Helgelendingen. Han sier Eolus Vind har gjort alt norske myndigheter krever siden konsesjonsprosessen startet i 2013–14.

– Jeg innser imidlertid at vi alltids kan bli bedre når det gjelder informasjon, sier Törnkvist. Han vektlegger også viktigheten av en ydmyk tilnærming når de som et svensk selskap kommer til Norge og Vefsn for å sette opp et stort vindkraftverk.

– I disse dager skal vi ha på plass vår første lokale medarbeider i Mosjøen og han vil være et viktig ledd når det gjelder videre informasjon. Törnkvist sier de også skal få opp ei hjemmeside og en Instagram-konto knyttet til prosjektet.

Mattias Törnkvist har tidligere bekreftet at det skal stå 15 turbiner på kammen fra Øyfjellvarden og nordover.

Mattias Törnkvist har tidligere bekreftet at det skal stå 15 turbiner på kammen fra Øyfjellvarden og nordover.

90-talls turbiner

Nå i november er det akkurat to år siden det svenske selskapet fikk konsesjon til å bygge vindkraftverket i fjellene vest for Mosjøen. I konsesjonen er det i alt 30 vilkår som skal oppfylles før Eolus får godkjentstempel fra myndighetene.

– La meg først bare slå fast at vil planlegger å sette opp et 90-talls vindturbiner, ikke 125 som det ble hevdet på møtet, sier Törnkvist. Han avviser også at de skal bygge 100 meter brede veier på vei opp mot fjellet og deretter mellom turbinene.

– Det dreier seg snarer om 5,5 brede veier med grøfter på begge sider. Totalbredden kan bli opp mot 20 meter, sier Törnkvist. Han legger til at når veiene tegnes inn på kartet i den såkalte MTA-planen (miljø-, transport- og anleggsplan) opereres det med en sone på 100 meter for å angi hvor i terrenget veien kan komme til å gå.

Ingen tivolilys

– Hva med blinkende lys som også har blitt problematisert?

– La meg slå fast at det ikke skal monteres lys på rotorbladene. Det vil i imidlertid være enten rød eller hvite lys på maskinhuset der rotorens nav er festet, sier prosjektlederen. Han legger til at det er Luftfartstilsynet som krever belysning på hver turbin for å markere at her finnes det et potensielt luftfartshinder.

Törnkvist sier at lydproblematikken også er viktig del av MTA-arbeidet som nå pågår. Han sier lyden fra anlegget på Øyfjellet kommer til å oppfylle alle myndighetspålagte krav med god margin.

– Det betyr at ingen bygg utenfor planområdet får høyere lydbelastning enn det norske myndigheter har fastslått.

Skrot og skrammel

Törnkvist avviser at Øyfjellet kan bli seende ut som en gedigen skrothaug dersom noen kaster kortene og legger ned vindkraftverket.

– Etter 12. driftsår må konsesjonæren legge fram en garanti knyttet til kostnadene ved en opprydning av anlegget, sier Törnkvist.

Han legger til at Eolus' mål er at både rein- og småfebeiting samt friluftsliv skal la seg kombinere med bygging og drift av vindkraftverket, og at de har jevnlig kontakt med representanter for begge næringer samt friluftsinteressene.

Artikkeltags