Anbudsrunde i gang

STADIG FLERE: Driftsleder ved Hansens Bilverksted i Sandnessjøen, Arnt Magne Vollan kan bekrefte at stadig flere velger elbil. Foto: Jarl G. Sandholm

STADIG FLERE: Driftsleder ved Hansens Bilverksted i Sandnessjøen, Arnt Magne Vollan kan bekrefte at stadig flere velger elbil. Foto: Jarl G. Sandholm

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Denne uka lyste Enova ut anbud på utbyggingen av hurtigladestasjoner i Nord-Norge.

DEL

Onsdag la Enova ut sitt andre anbud på bygging av hurtigladestasjoner langs veinettet i Norge, etter første anbudsrunde i september i fjor som omfattet strekninger sør for Trondheim.

– Dette gjør det mulig for folk å også bruke elbilen som nummer én bil, sier driftsleder ved Hansens Bilverksted AS i Sandnessjøen, Arnt Magne Vollan.

Hver femte mil

Det var under Enova-konferansen i Trondheim på onsdag at administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad, kunngjorde det utlyste anbudet som gjelder for E6/E8/RV80 fra Trondheim via Bodø og til Tromsø og E14 fra Trondheim til riksgrensen mot Sverige, en strekning på til sammen 2200 kilometer. Intensjonen er at det skal være minst to lademuligheter per femte mil på veinettet som omfattes av utlysingene. Hurtigladerne skal være kompatible med alle typer elbiler. Ifølge Nakstad skal elbilistene kunne benytte ladestasjonene uten å ha abonnement. Enova har ikke satt noen øvre grense for hvor mye betalt aktørene kan ta for ladingen.

Motiverende bom

Vollan hos Hansens Bilverksted, som er forhandler av Volkswagen, kan bekrefte at elbilsalget har tatt seg kraftig opp i løpet av fjoråret, og håper at flere ladestasjoner i landsdelen vil gjøre sitt for at flere velger den miljøvennlige bilvarianten.

I fjor solgte Hansens Bilverksted 23 el-biler mot sju året før. Tallene følger også den nasjonale trenden. Allerede i februar i fjor hadde en av fem nordmenn valgt elbil når de kjøpte ny bil.

– Bommen på veien til Mosjøen har vært en viktig faktor her hos oss, slår Vollan fast.

Flere fordeler

For mange har også skjønt at det ikke bare er en miljøvennlig gevinst med å kjøre elektrisk. Her er det også muligheter til å spare en god del penger.

– Bomstasjoner blir gratis, ferjebilletter blir billigere, veiavgift og forsikring og selvfølgelig også driftskostnadene, påpeker Vollan, som samtidig minner om at Norge har vært flinke til å tilrettelegge slik at folk ser fordelen med å velge miljøvennlig. Enovas mål er å gjøre fossilbiler overflødig, også når man skal ut på langtur. Hurtigladerne i utlysingen skal være i drift innen 1. november 2017.

Artikkeltags