Extra Mosjøen solgte for over 100 millioner - overskudd i Coop Helgeland etter mange magre år

Extra Mosjøen solgte for drøyt 100 millioner kroner i 2016.

Extra Mosjøen solgte for drøyt 100 millioner kroner i 2016.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Coop Helgeland kan etter en flerårig snuoperasjon legge fram et 2016-regnskap med et overskudd.

- En gledens dag», sier styreleder Toril Valla i en pressemelding.

Hun er imponert over jobben som er gjort av de ansatte og ledelsen. En viktig milepæl er passert for Coop Helgeland. Etter 5 års snuoperasjon kan regionens ledende handelsaktør legge fram et 2016-regnskap med et overskudd, ett år foran skjemaet til ledelsen.

Omsetningen ble i løpet av fjoråret økt fra 940 til 990 millioner kroner. Driftsresultatet, før finans og skatt, er på nær 8 millioner kroner; vesentlig bedre enn null-resultatet året før.

Bunnlinja ble på 4,2 millioner kroner i pluss før skatt, året før var tilsvarende tall minus 2,4 millioner.

- Dette er en gledens dag. Det er svært hyggelig å konstatere at vi har klart å snu en vanskelig økonomisk situasjon til blå tall i løpet av relativt kort tid. Jeg vil også – sett fra styrets side – gi uttrykk for at jeg er imponert over den innsatsen som har vært gjort fra alle ansatte og fra ledergruppen i Coop Helgeland for å få dette til, sier styreleder Toril Valla i pressemeldingen.

Coop-direktør Per B. Brochmann la fram regnskapet for 2016 på styremøtet forleden, og senere i mars skal Coop Helgelands årsmøte behandle 2016-resultatet.

- Vi la en plan i 2012, da flere års røde tall med all tydelighet fortalte oss alle at vi måtte gjøre et krafttak. Siden da har vi omstilt og utviklet alle deler av virksomheten, og år for år er resultatene forbedret, samtidig som omsetningen har økt, sier Coop-direktøren.

Også Coop-direktøren understreker at det gjøres en meget god forbedringsjobb over hele linja.

- Styrets plan er fulgt. Man har redusert et betydelig antall butikker, og samtidig fokusert på mer salg og enda bedre service, og ikke minst samlet omsetningsvekst.

Per B. Brochmann viser til to milepæler som er passert i 2016: Obs på Mo har passert 200 millioner kroner i omsetning – og Extra Mosjøen har passert 100 millioner kroner.

- Vi har parallelt med omstillingen investert, og ikke bare i kompetanse og service. Vi har fortsatt omleggingen til konseptet Extra, og vi har etablert den nye Extra-butikken på Lyngåsen i Sandessjøen, sier Brochmann.

Artikkeltags