Black Friday 2017: Norsk salgsrekord – igjen

Maryna Burachlcova og Maren Ravatn under Black Friday i Mosjøen.

Maryna Burachlcova og Maren Ravatn under Black Friday i Mosjøen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

De norske rekordene falt på årets største handelsdag i går. Betalingstjenesten Klarna rapporterer økning på 70 prosent i antall transaksjoner, mens Prisjakt.no opplevde ny døgnrekord i antall søk på produkter og priser – begge sammenliknet med Black Friday i fjor. De mest etterspurte produktene blant nordmenn i går var iPhone og PlayStation. Rabattnivået var høyere i år enn i fjor, mens færre produkter gikk opp i pris.

Les også: Black Friday i Mosjøen: – Er jo ikke amerikanske tilstander
Les også: Trude har bare takket ja til «gode tilbud». Så kom Black Friday: – Som forbruker er man nok litt lettlurt
Les også: Black Friday – se bilder av folk som handler i Mosjøen fredag ettermiddag

Akkurat som i fjor, og året før, slo gårsdagens Black Friday alle tidligere rekorder. Betalingstjenesten Klarna rapporterer om en økning på 70 prosent i antall transaksjoner, sammenliknet med samme handledag i 2016. Tallene er basert på 4500 nettbutikker som bruker Klarna sine betalingsløsninger i Norge. Også pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no noterte ny døgnrekord på trafikk til nettbutikker, sammenliknet med Black Friday 2016.

– Tradisjonelt bruker vi nettet for å gjøre research før et kjøp, for så å handle i fysisk butikk. Det vi ser tydeligere nå er at forbrukere forblir stadig oftere online for å gjennomføre kjøpet, og det er helt klart de mellom 26 og 35 år som handler mest. Hvordan vi kombinerer online og offline kjøp, varierer fra person til person. Handelen på nett så langt i år viser at netthandelen bare fortsetter vokse, sier talsperson for Klarna i Norge, Jens Rygg.

– Vi merket en voldsom oppgang i trafikken på vår nettside og i appen i dagene før årets Black Friday. Dagen har blitt til en hel uke – Black Week – med rekordtrafikk hver eneste dag. Dette underbygger at nordmenn blir stadig bedre på å ta gode kjøpsbeslutninger – selv på dager med kjempesalg. Flere og flere sjekker først salgsplakatene, før de kontrollerer prisene hos oss for å sikre at de gjør en god deal, sier daglig leder Caroline Appelqvist i Prisjakt.no.

Tallene fra Klarna og Prisjakt.no viser at mange nordmenn satt klare foran datamaskinen allerede da klokken passerte midnatt. Men den mest populære shoppingtimen var faktisk mellom klokken 21.00 og 22.00 i går kveld.

– Vår transaksjonsoversikt viser at uvanlig mange nordmenn satt handleklare ved midnatt, og vi noterte et nytt topp-punkt mellom 09 og 10 på morgenen. Men antall transaksjoner var desidert flest mellom klokken 21.00 og 22.00 på kvelden, sier Rygg.

– Det tok ikke lang tid før vi så hvilket produkt som kom til å bli årets Black Friday-slager. Allerede rett etter midnatt var iPhone 7 det mest populære produktet, og det holdt seg gjennom hele fredagen, i tett konkurranse med Playstation og Samsung Galaxy 2017-modell. Mobiltelefoner, hodetelefoner, og TV ble de store vinnerne. Men hvis man skulle gjøre et skikkelig kupp, så skulle man kjøpt mobilhøyttaleren JBL Extreme, som gikk ned med hele 52 prosent i pris sammenliknet med uken før, sier Carolina Appelqvist.

– Vi ser av våre tall at kategoriene elektronikk, mote, sport og skjønnhetsprodukter fortsatt er kategoriene som bidrar til det største volumet. Det var ingen store overraskelser i år, men de kategoriene som utmerket seg med vekst i går, var mote og bilrelaterte produkter, som vokste med henholdsvis 83 prosent og 76 prosent, sier Jens Rygg.

Statistikk og «fun facts» fra Black Friday:

  • Av de nordiske landene kunne var det dødt løp mellom Norge og Sverige som kunne vise til like stor vekst i antall transaksjoner, med 70 prosent. Finland opplevde «kun» 50 prosent vekst, målt mot fjoråret
  • Kunder i aldersgruppen 26–35 var den gruppen som bidro til flest kjøp, og sto for 29 prosent av alle handler i går.
  • Kunder i aldersgruppen 18–25 er imidlertid den gruppen som øker mest i antall kjøp, med hele 94 prosent mot fjoråret. Dette viser at det er «generasjon X» som trolig vil stå for den største veksten innen e-handel framover.
  • 55 prosent av alle kjøpene ble gjort av kvinner, mot 53 prosent i fjor.
  • På en «normal» handledag på nett i 2017, ligger en gjennomsnittlig handlekurv rundt 850 kroner. På Black Friday var gjennomsnittskjøpet på 1250 kroner, mot 1176 kroner på Black Friday i fjor.
  • iPhone 7 32 GB var Black Fridays mest søkte produkt hos Prisjakt.no, etterfulgt av Playstation og Samsung galaxy S8.
  • Ifølge Prisjakt.no var Bose QuietComfort 25 Black Fridays beste kjøp, med en prisreduksjon på hele 64 prosent.
  • Blant de 8000 mest søkte produktene på Prisjakt.no i går, gikk 33 prosent av produktene ned i pris, med en gjennomsnittlig prisnedgang på 24 prosent.
  • Den gjennomsnittlige rabatten var høyre i år enn i fjor (24 prosent vs. 20 prosent). 16 prosent av varene gikk opp i pris, hvilket var mindre enn i 2016, da 19 prosent av de undersøkte varene gikk opp i pris.
  • Tidsrommet mellom klokken 08.00 og 09.00 hadde flest nettsøk og men de fleste transaksjonene så vi ikke før senere på kvelden, rundt kl. 21.00 på Black Friday.

Artikkeltags