Gå til sidens hovedinnhold

Rana-ferja skaper trøbbel - bedring ventes kanskje til sommeren

Artikkelen er over 4 år gammel

Innbyggere og anleggsfirma synes de har for dårlig ferjetilbud.

– Vi kan ikke ha det sånn som det er nå, sier Berit Hundåla, innbygger på Hundåla og kommunestyrerepresentant i Vefsn kommune. Hun er en av flere som merkes når kapasiteten på ferja Rana som trafikkerer sambandet mellom Mosjøen, Dagsvik og Hundåla.

– Rana bør skiftes ut. Det har ordføreren sendt brev om og advart om at den iallfall burde byttes ut til anleggsarbeiderne kom, sier Hundåla og henviser til entreprenøren NCC som akkurat har begynt på en jobb for Helgeland Kraft ved Hundålvatnet.

Finnes ferje

– En ting er oss 50 fastboende som aldri vet om det er plass på ferja til at vi kommer oss til byen og hjem igjen. I tillegg er det 150–200 hytter og fritidshus her som er godt besøkt i helgene. Folk står i kø halve fredagen og søndagen, og vi som bor her prøver å la være å reise de dagene. Men det er heller ikke trivelig for dem som måtte kjøre til Dagsvik for å være med på ekstratur der, det er fem mil og mye bompenger ekstra, sier Hundåla. Hun har lagt merke til stor økning i trafikken nå som anleggsarbeidet på Hundålvatnet har begynt. Samtidig har hun en løsning.

– Rana tar bare 18 personbiler. Samtidig vet vi at det er to ferjer på opplag, både Hårek og Alsten tar 28–30 biler og står nå i ro. Vi mener at Boreal og Nordland fylkeskommune må bytte ferje, Rana er utdatert. Når de har to klare til bruk som står i Sandnessjøen og på Hemnesberget er det fort gjort å kjøre og bytte, mener Hundåla. Hun driver gård og har fått merke kapasitetsproblemet selv.

– Jeg fikk levert kraftfor i dag, og var veldig spent på om det ville komme med. Sjåføren fortalte meg at han hadde stilt seg i kø i natt for å komme med på ferjeavgangen kl. 08:00. Men alle kan ikke stille seg i kø på natta, alle kan ikke være først. Dette er et skrekkens samband for yrkessjåfører, hevder Hundåla.

Blir forsinket 

Entreprenørene som nå jobber med å rigge seg til ved Hundålvatnet er enig med Hundåla om at kapasiteten er for dårlig.

– Selvfølgelig, i denne oppriggingsperioden er det kritisk for oss med den dårlige kapasiteten. Vi prøver å styre noe transport mot Dagsvik, men vi ønsker en større ferje, det kan vi ikke legge skjul på, sier Ivar Ytterhus, anleggsleder for NCC på prosjektet ved Hundålvatnet. Han presiserer at problemet ikke vil være like stort hele tiden.

– For vår del har vi opprigging nå og nedrigging på høsten. Det blir ikke mye anleggstrafikk imellom det, men noe støping blir det, så noe blir det jo. Det er klart det går ut over noen uansett, og det er ikke alltid våre biler blir med. Det går utover oppriggingen vår, og det ser ut som om det blir et par dager mer enn ventet med oppriggingen, men vi håper å løse det innen den rammen vi har, sier Ytterhus. Samtidig er han ikke overrasket over problemstillingen.

– Dette kom ikke som julekvelden på kjerringa. Vi er i Mosjøen og vi vet hvordan det er, sier Ytterhus. Flere firma har fått merke at kapasiteten er liten.

– Vi synes det er for dårlig kapasitet, Det er mange biler som blir stående igjen når ferja har gått, og det får store konsekvenser for både de fastboende og oss som arbeider der. Det burde vært ei større ferje, iallfall under tiden som kommer nå, sier Jan-Eirik Nilsskog, daglig leder i KNAS, som er underentreprenør for NCC.

Løsning til sommeren

– Jeg jobber med et svar på brevet fra ordføreren. Vi jobber med å se på mulighetene for en noe større ferje, og får den kanskje på plass til sommeren. Men det store problemet er de kommunale ferjeleiene på Sørnes og Vikholmen. På de stedene er vannet et problem, spesielt når det er fjære, og ferjeleiene er generelt i veldig dårlig stand. Alsten og Hårek er blant dem som blir vurdert, men det er leiene som legger begrensninger for oss, sier Tormod Christensen, seksjonsleder for ferjeforvaltning i Statens vegvesen på vegne av Nordland fylkeskommune. Han er ikke like bekymret for gjenstående biler som de ovenstående.

– I fjor sto det igjen 40 biler av 10 000, så lenge rapporten er riktig. Det synes ikke jeg er så veldig mye, sier Christensen. Helgelendingen har vært i kontakt med Stian Bjørnvik, maritim inspektør i Boreal, som henviser til sin oppdragsgiver, Nordland fylkeskommune og Statens vegvesen for denne saken. Kommunen svarer på kritikken om ferjeleiene.

– Det spør hvor stor ferje de setter inn om hvordan dette blir. Vi har fått en pris på hva det koster å ruste opp og vet hva som må gjøres med disse ferjeleiene, men kommunestyret må bestemme om de vil bevilge pengene. I tillegg må vi være sikker på at hvis vi bruker 3,5 millioner på å forbedre ferjeleiene for det som trengs for dagens drift, må vi vite at det ikke kommer en så stor ferje at det arbeidet er bortkastet, forklarer Odd Luktvasslimo, havnesjef i Mosjøen Havn, som tar seg av ferjeleiene på vegne av Vefsn kommune.

Les også om planene for flytting av ferjekaien

Kommentarer til denne saken