Stor konferanse lagt til Mosjøen og mange vil hit for å lære: – Vi har jaktet forbedringer i mange år

PÅ JOBB ALENE: Magnar Røneid  sender «Erling» ut på jobb helt alene, i trygg forvissing om at han vil klare brasene uten noen til å holde rattet. Bilder: Rune Pedersen

PÅ JOBB ALENE: Magnar Røneid sender «Erling» ut på jobb helt alene, i trygg forvissing om at han vil klare brasene uten noen til å holde rattet. Bilder: Rune Pedersen

Alcoa Mosjøen er verdensledende på bruk av roboter og automatiske løsninger i smelteverksindustrien.

DEL

Det er noe av bakgrunnen for at konferansen «Forum for automatisk produksjon» er lagt til Mosjøen i slutten av august.

Konferansen er et samarbeid mellom Norsk forening for elektro og automatisering (NFEA) og Norsk Industri. De har påmeldte fra hele landet når de feier 20-årsjubileum i «eksotiske Mosjøen» som det heter i programmet.

Magnar Røneid må bruke tida godt når han skal fortelle om robotiseringssuksessen ved Alcoa Mosjøen. Han har bare 15 minutter til rådighet når han skal forklare industritopper i hele Norge om hvordan de har lyktes i Mosjøen.

Sesam Stasjon

Ansatte fra verket i Mosjøen blir sentrale på konferansen når de forteller om hvordan de arbeider for å optimalisere produksjonen og dermed øke sin konkurransekraft. Ved verket i Mosjøen er det etter hvert roboter som bygger ovnsveggene i ovnene hvor anodekullet blir bakt. Rett før sommeren var i tillegg verkets to første førerløse kjøretøyer en realitet og i drift.

– Vi fryktet ei stund hvordan dette ville gå midt oppi sommer og ferieavvikling, men det har gått helt utmerket, sier Magnar Røneid. Han er logistikk- og investeringsansvarlig ved verket og har vært sentral i arbeidet med å få roboter til å utføre tunge arbeidsoppgaver som før ble gjort av ansatte.

– De to første førerløse kjøretøyene er oppkalt etter Bernt og Erling i Sesam Stasjon. Jobben deres er å frakte anoder fra den såkalte roddingen og ut i hallene for deretter å ta med seg utbrente anoder hjem igjen.

Store ressurser

De førerløse kjøretøyene er bygget i Nederland. Verksdirektør Kathrine Næss understreker imidlertid at det er driftsorganisasjonen i Mosjøen som har gjort den virkelig store jobben.

– Operatører, stab og ledere har lagt ned store ressurser i å tilpasse kjøretøyene og ikke minst få dem til å fungere i sterke elektromagnetiske omgivelser, sier hun.

Langsomt

Næss mener den viktigste lærdommen av arbeidet med automatiske og robotiserte løsninger er viktigheten av å skynde seg langsomt for å lære underveis. I tillegg til arbeidet med utvikling og etter hvert også implementering av robotene, skulle verket selvsagt produsere for fullt.

– Jobben som er gjort har rett og slett vært svært beundringsverdig, understreker hun.

Næss påpeker at automatisering og økende bruk av roboter ikke er et mål i seg selv.

– Vi har i mange år kontinuerlig jaktet forbedringer, og det vi holder på med nå er et ledd i denne jakten. Bare slik kan vi øke vår lønnsomhet og dermed bidra til at vi er her i Mosjøen også de neste 60 årene.

Andre generasjon førerløse kjøretøyer er allerede på plass og snart klar til å starte jobben. Disse kjøretøyene skal frakte digler fulle av metall fra hallene til støperiet.

Konferansen i Mosjøen går av stabelen 29. og 30 august. Fransisca Kappfjell Herbst fra Kunnskapsparken Helgeland sier at det settes opp charterfly fra Oslo til «eksotiske Mosjøen». En rekke foredragsholdere, blant andre Sindre Finnes fra Norsk industri, skal holde presentasjoner på konferansen.

Artikkeltags