Festivalkomponist har prøvd å finne sjelen til Mosjøen

Bergmund Waal Skaslien er årets festivalkomponist for Lytt på nytt. Foto: Lena Erikke Hatland

Bergmund Waal Skaslien er årets festivalkomponist for Lytt på nytt. Foto: Lena Erikke Hatland

Artikkelen er over 4 år gammel

– Om jeg hadde vært hovedpersonen i en film og gikk gjennom gata i Mosjøen, hvordan hadde musikken vært?

DEL

Bratsjist, komponist og improvisator, Bergmund Waal Skaslien, skrev sitt første verk i 1994. Nå har han produsert et bestillingsverk som skal framføres under «Lytt på nytt».

«Lytt på nytt», som i 2015 arrangeres for tolvte gang, har fokus på samtidsmusikk og er et samarbeid mellom Helgeland Sinfonietta, Vefsn-Ensemblet, Vefsn Kulturskole, Musikklinjen ved Mosjøen Videregående Skole, Institutt for musikk ved NTNU, Komposisjonslinjen ved Norges Musikkhøgskole og Ny Musikk-Nordland. I år har de invitert Bergmund Waal Skaslien som festivalkomponist og gjesteforeleser.

– Jeg prøver å tenke mye på musikerne her når jeg skriver musikken, for å prøve å finne et musikalsk univers både for dem, og for hvordan jeg vil skrive musikken, sier komponisten.

– Leken utøver

Skaslien skrev sitt første verk for kammerorkester og improviserende trio, som ble framført på Nordlys-festivalen i Trondheim i 1994. Den erfarne bratsjisten forteller at han gikk på musikkskolen fra han var elleve år, og at han ble mer og mer opptatt av musikk jo eldre han ble.

– Jeg tror folk kjenner meg som en leken og improviserende utøver. Jeg har et veldig sterkt forhold til musikk. Livet mitt er som en evig schizofren reise mellom fordypning i rolige melodier, til jazzmusisering og gjøgling. Noen ganger har jeg stått på scenen og vært nødt til å være danser og skuespiller.

– Og synes du det er greit?

– Ja, det er ikke noe stress, sier han og smiler.

Festivalen, som varer fram til torsdag, har fått støtte til å bestille et bestillingsverk av Skaslien på omtrent 18 minutter. I tillegg skal han gjøre andre ting på konsertene. Tirsdag holder han en uformell konsert sammen med noen av elevene ved musikklinja, og på onsdag er det konsert i aulaen på skolen. Torsdag er det klart for den største konsertbegivenheten med bestillingsverket som framføres av bortimot 40 personer.

– Jeg har prøvd å skrive det så vakkert som mulig, og jeg har prøvd å finne sjelen i Mosjøen, sier han og fortsetter:

– Jeg gleder meg veldig, men det har også vært mye jobb med ulike skisser og komposisjoner. Jeg har tenkt på ideer lenge, men hoveddelen av komposisjonen har jeg jobbet med i en og en halv måned.

For å komponere musikken har han, i tillegg til å snakke med artistene, sett på bilder fra Mosjøen. Han forklarer bestillingsverket som filmmusikk til det som foregår i Mosjøen.

– Jeg har prøvd å se for meg hvilken musikk det hadde vært om jeg var hovedpersonen i en film og gikk gjennom gata i Mosjøen og bare tenkte for meg selv, sier han.

Ny opplevelse

Publikum som kommer for å høre på konserten vil i følge komponisten få en helt ny opplevelse av moderne, vakker musikk.

– Vi leker oss med å iscenesette ulike hendelser som kunne vært hentet fra en skrekkfilm, vi leker oss med parodiering av moderne kunst og vi leker oss med å reflektere rundt hva det er vi kan si i Mosjøen som blir hørt i hele verden, sier han og legger til:

– Jeg tror inntrykket av konserten går fra det vakre til det overraskende og bisarre, og så tilbake til det vakre igjen.

Skaslien håper publikum får noen nye tanker etter å ha hørt på verket som både har tøffe rytmer og som til tider kan minne om en skrekkfilm.

– Som komponist så vil jeg at publikum skal oppleve noe nytt, sier han og fortsetter:
 
– Og jeg er rimelig sikker på at folk får et par nye tanker etter å ha hørt på konserten.

– Veldig allsidig

Trond Wika forteller at han har samarbeidet med Skaslien før, og at han ser fram til «Lytt på nytt» med han som komponist.

– Han har en sterk forankring som musiker, og han er veldig allsidig, sier han.

Komponisten selv sier han har stor respekt for musikerne i sinfoniettaen.

– Jeg har særlig stor respekt for Franziska og Trond Wika. Den jobben de har gjort for kulturlivet her i Mosjøen tror jeg det er få som er klar over, sier han og fortsetter:

– Min motivasjon for å lage noe fint er at jeg har veldig sansen for musikerne her og den jobben de gjør.

Artikkeltags