Gå til sidens hovedinnhold

Mange forståsegpåere vil fortelle oss at parkeringsavgift er smart. Hittil har vi stått imot

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det gamle sentrum i Mosjøen er døende. Spørsmålet om parkeringsavgift handler om hvem som tar ansvaret for å gi det siste dødsstøtet eller hvem som har vilje til å tilrettelegge for nye attraktive etableringer.

Parkeringsavgift er i hovedsak et reguleringstiltak for sterkt belastede handelsområder. Ingen næringsdrivende reklamerer i sine annonser med at de har parkeringsavgift. Parkeringsavgift virker ikke tiltrekkende på kundene. Det er ikke et stort nok utvalg av butikker i sentrum, som i sum har så stor tiltrekningskraft, at det for kundene er verdt å betale parkeringsavgift.

Det er få næringsdrivende igjen i det gamle bysentrumet. De er avhengig av lett og likeverdig tilgjengelighet for sine kunder. Parkeringsavgift innført i Mosjøen vil i praksis kun få virkning i det gamle bysentrumet. Alle andra områder i Vefsn vil gå fri. Det viktigste ordet i all handel er tilgjengelighet og gjerne lettvint tilgjengelighet. Parkeringsavgift i Vefsn vil føre til en utvikling som de fikk i Rana, et døende sentrum.

Hva ønsker vi egentlig at parkeringsavgiften skal bidra med eller til? - En usikker alderdom hvis den skal baseres på inntektene fra parkeringsavgiften eller en begrenset byutvikling basert på de samme inntektene. Også i framtiden må nok disse utgiftene kjempe om dekning i de ordinære budsjettene. Det er ikke engang sikkert at inntekten av parkeringsavgiften dekker tapet av skatten fra de nedlagte butikkene.

Mange byer har parkeringsavgift. Alle har sin egen forhistorie og erfaringer. Når parkeringsavgift ble innført i Rana ble det etablert flere handelsområder utenfor bysentrumet med gratis parkering. På Mo har de nå erfart at prøveperioder med gratis parkering i sentrum har gitt flere kunder og hatt en stor effekt på handelen i sentrum.

Det mye å lære av Rana på mange områder, men når det gjelder å ha en attraktiv by med fornuftige parkeringsløsninger er nok de mest misunnelig på oss. Mange forståsegpåere vil fortelle oss at parkeringsavgift er smart. Hittil har vi stått imot. La oss fortsette med det inntil Mosjøen blir den travleste turistbyen med et stort utvalg av tiltrekkende butikker, kafeer og andre tilbud. Da og først da kan parkeringsavgift være viktig som et reguleringstiltak.

Kommentarer til denne saken