Vil tilby den gode matopplevelsen

Helgeland kan bli et mekka for de mat- og smaksglade turistene. I hvert fall om reiselivsbransje og matprodusenter får det som de vil.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Tenk ei framtid der turisten på ei rundreise i regionen får servert lokal fisk og kjøtt, bær og grønnsaker – i hyggelige omgivelser. Eller kjøpt lokalprodusert mat med fin logo og emballasje som suvenir i hotellets resepsjon?

Kanskje kan det også bli en realitet om ikke så altfor lenge.

Viktig satsingsområde

– Tilbakemeldingene er svært positive, sier konsulent/matprodusent Toril Bakken som er engasjert av Destination Helgeland.

Hun har nettopp avsluttet en rundreise til reiselivsbedrifter og matprodusenter i Vefsn, Hattfjelldal, Brønnøy og Vega. Målet var å finne ut om aktørene er interessert i at reiselivsselskapet skal jobbe med matopplevelser. Dette har nemlig Destination Helgeland vedtatt som et viktig satsingsområde. Ifølge Toril Bakken ser både reiselivsbransjen og matprodusentene muligheter i forhold til turisme.

Svært positivt

Én av dem som har hatt besøk av Toril Bakken er Atle Tilrem ved Hildurs Urterarium. Han er meget glad for initiativet, og håper det blir fulgt opp av både reiselivsselskapet og de lokale aktørene. Men at en slik satsning krever nivåheving og forarbeid, er han heller ikke i tvil om.

– Jeg har ikke hørt om noen steder i Norge som er assosiert med matopplevelser innen reiseliv. Derfor er Toril Bakkens forslag både dristig og tøft. Men det er bra. Matopplevelser er ikke verdsatt på samme måte som naturopplevelser, fastslår Atle Tilrem. Toril Bakken driver selv firmaet Nordlysmat i Alta og er derfor godt kjent med temaet. Hun tror at en helgelandsk satsning på mat kan være viktig for å profilere regionen i forhold til turistene.

– Alle har hørt om Helgeland og vet hvor det ligger. Men de vet ikke mer. Mat kan være en pilar å jobbe med, sier Bakken.

Hun skal presentere resultatet av rundreisen på reiselivskonferansen som Destination Helgeland arrangerer i midten av februar.

Hvis aktørene viser at de er interessert i å satse videre, vil det da bli jobbet for å få til et større matprosjekt.

Artikkeltags