Vil lagre oljelenser på Hurtigruten

I BEREDSKAP: Hurtigrutene kan bli en del av oljevernberedskapen (Foto: Lise Hansen)

I BEREDSKAP: Hurtigrutene kan bli en del av oljevernberedskapen (Foto: Lise Hansen)

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Hurtigruteskipene bør bli en del av oljevernberedskapen i nord. Myndighetene tenner på ideen om å lagre utstyr på skipene.

DEL

Under beredskapskonferansen i Bodø denne uka foreslo styreleder i Maritimt Forum Nord, Tor Husjord, at hurtigruta må kunne brukes til mobile depoter for oljevernutstyr. Forslaget fikk umiddelbart politisk støtte.

– Dette vil bli fulgt opp av fylkeskommunen, applauderte fylkesrådsleder Odd Eriksen (Ap).

Stortingsrepresentant og tidligere leder i Landsdelsutvalgets Hurtigruteutvalg, Geir Ketil Hansen (SV) sier at det må være mulig å få et slikt oppdrag inn i det nye anbudsdokumentet for hurtigrutedriften som kommer i høst. Den utfordringen går til Samferdselsdepartementet og Fiskeri– og kystdepartementet.

Også statssekretær Rikke Lind i Nærings– og handelsdepartementet mener at tanken er interessant.

Kan ta jobben

– Vi har foreslått dette før. Hurtigrutene har store lasterom som kan brukes til å ha lenser og skimmere i. Utstyret kan delvis opereres om bord fra hurtigrutene eller overleveres lokale myndigheter, sier driftsdirektør Torkild Torkildsen i Hurtigruten ASA til Avisa Nordland.

De 11 hurtigruteskipene vil aldri være lenger unna enn 10–11 timers seilas fra et havaristed langs kysten mellom Bergen til Kirkenes. Om bord kan man ha egne trente mannskaper.

– Men det vil uansett bare være en førstelinjeberedskap våre skip kan bidra med, understreker Torkildsen.

Store summer

Staten vil trolig i neste anbudsperiode fra 2012 måtte betale godt over 300 millioner kroner for at skipene skal seile hver eneste dag på 34 havner. Stortingsrepresentant Hansen sier at det er et klart politisk flertall for at seilingsmønster og antall anløp skal opprettholdes. Dermed er det naturlig å tenke seg at staten også kan legge penger på bordet for en tilleggstjeneste som mobilt depot.

Torkild Torkildsen sier at Hurtigruten ikke kan levere en slik tjeneste gratis, men at selskapet er klar til å diskutere saken med staten.

Et av de nyeste fartøyene, MS "Fram", som også seiler i Arktis og Antarktis, er utstyrt med lenser som legges ut automatisk om en ulykke skulle skje. (ANB)

Artikkeltags