Gå til sidens hovedinnhold

"Vil du være med så heng på"

Artikkelen er over 12 år gammel

Atter en gang fylte motorentusiaster gatene på Mo i Rana 1. mai. Fint vær og masse folkeliv gjorde dagen til et høydepunkt for mange. og som vanlig hadde mange deltatt i kortesjen fra Mosjøen.

De første motorsyklistene starter i Mosjøen og etter hvert som de kjører nordover henger det seg på flere og flere syklister.

– 1. mai-tradisjonen på Mo startet i sin tid med at det var årets første kjøretur for Helgelands MC-førere, der de fra Vefsn og Alstahaug tok turen nordover til Mo og ble møtt av Mo sykler på Bjerka, for så å kjøre i felles kortesje innover til Mo, forteller motorentusiast Thor Johansen. Senere har både amerikanske biler og andre veteranbiler blitt med på turen.

Et hav av entusiaster

Johan Hagen deltok første gang i 1984, etter det har han og Annie Bråten deltatt nesten hvert år med få unntak på grunn av dårlig samarbeid med værgudene.

– Noen år har det snødd og vært dårlig føre, så da har vi holdt oss hjemme, sier de to fra Hattfjelldal. De er godt fornøyd med dagen, været og folkelivet.

– Du ser at det er bra, smiler Annie og ser seg rundt på den enorme mengden med folk og motorsykler som står parkert rundt henne ved bussterminalen.

– Det er en artig start på MC-sesongen og det er mange som mener det samme som oss, nikker Johan i havet av MC-entusiaster. De forteller at 20 stykker har kommet halt fra Brønnøysund og at det av og til kommer folk kjørende helt fra Nord-Trøndelag for å være med på MC-slippet på Mo.

Turglade

Sammen har de kjørt lange turer fra Hattfjelldal og ut i verden.

– Østerrike er favorittlandet, men Alpene generelt er et flott sted å dra på motorsykkeltur til, konstaterer Johan, mens Annie nikker seg enig.

– Det er fine veger for å kjøre motorsykkel på og høye fjell og fin natur, sier Johan som innrømmer at de ikke er noen byfolk, men liker de bratte skråningene og svingete vegene best.

Sist de var i Alpene gikk turen fra Hattfjelldal gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Luxembourg, Liechtenstein og Italia før de var framme i Østerrike.

Veteranværing

Like i nærheten står noen fra den litt yngre garde rundt en 71 år gammel motorsykkel.

– Det er en Zündapp fra 1938 med 500 kubikk som ble brukt som politisykkel under krigen, forteller eieren av sykkelen Benny Sætermo. Da Benny begynner å ramse opp alle de spesielle finessene ved sykkelen får man med ett en følelse av å være med i en ny Flåklypa Grand Prix-film. For sykkelen har blant annet manuell justering av motoren under kjøring.

– Jo mer fart du får, jo mer må du justere på tenninga for at den skal yte maksimalt, forklarer Sætermo og fortsetter med at sykkelen hans har manuelt H-gir.

– Det er som et vanlig bil-gir, legger han til. Sykkelen har også boxermotor, men det mest uvanlige er at den har dobbeltvirkende kondensatorcluch. Sætermo har hatt sykkelen i fem år og er storfornøyd med veteranen sin.

– Nå er motorsyklene kopier av hverandre, mens før i tiden hadde hver type motorsykkel sin egen finesse, smiler den stolte eieren.

– Det er noe helt spesielt ved det å kjøre en veteransykkel, sier Sætermo.