Vil åpne gågata for biltrafikk

BØR ÅPNES FOR TRAFIKK: Knut Wulff Hansen mener deler av gågata i Mosjøen sentrum bør åpnes for biltrafikk og samtidig gjøre torget mer intimt. (Foto: Eivind Biering-Strand)

BØR ÅPNES FOR TRAFIKK: Knut Wulff Hansen mener deler av gågata i Mosjøen sentrum bør åpnes for biltrafikk og samtidig gjøre torget mer intimt. (Foto: Eivind Biering-Strand)

Artikkelen er over 8 år gammel

Hvordan skape et mer levende sentrum i Mosjøen? Knut Wulff Hansen mener svaret er å åpne deler av gågata for biltrafikk.

DEL

Debatten om Mosjøen sentrum har våknet kraftig til liv igjen de siste ukene. Frykten for et stadig mer livløst torg parallelt med storstilte sentrumsplaner i Brønnøysund og Mo i Rana har satt fart i nye visjoner og tiltakslyst.

Knut Wulff Hansen mener løsningen kan være å åpne for biltrafikk i deler av gågata.

Prøveordning

– Vi kan ikke lenger sitte stille og se på at sentrum sakte, men sikkert dør ut. Tida er inne for å prøve noe nytt, slår Hansen fast. Han er medeier i Friskhuset og medlem i Mosjøen Næringsforening, men uttaler i denne sammenheng som privatperson og bypatriot.

Tanken hans er å innføre en prøveordning i sommer, hvor Strandgata åpnes for enveiskjørt biltrafikk igjen. Enten hele strekningen som utgjør gågata, eller bare den sørlige delen og i tillegg åpne for utkjørsel i C.M. Havigs gate.

– På den måten kan folk kan kjøre gjennom byen og forhåpentligvis bli fristet av noe interessant, før de deretter finner en parkeringsplass. Vi må gjøre sentrum til et utstillingsvindu for tilreisende, noe som er attraktivt å besøke, i stedet for at parkeringen er det første du foretar deg på byturen mener Wulff Hansen.

Torget mer intimt

– Vil ikke en slik løsning føre til mer råning og unødvendig trafikk?

– Det har jeg liten tro på. Rånekulturen er rimelig død. Problemet i Mosjøen sentrum er ikke at det er for mye trafikk. Problemet er at det er for lite trafikk.

Wulff Hansen mener dagens gågate- og torgløsning er altfor stor og åpen i forhold til byens størrelse. Hans løsning er fjerne parkeringsplassen ved Domus og heller utvide den sørlige parkeringsplassen helt opp mot den nye torgscenen som snart er på plass. Lekeplassen kan flyttes til et mer hensiktsmessig sted og torgselgerne bør ha base foran Domus. Et mer intimt torg vil bli et mer livlig og attraktivt torg både for turister og fastboende, mener Knut Wulff Hansen.

– Det er jo fullt mulig å stenge biltrafikken under større arrangementer. Men 350 dager i året har vi rett og slett ikke bruk for den brede gågata og all den ubrukte plassen på torget.

I likhet med flere andre, mener også Wulff Hansen at deler av Sjøgata bør stenges for trafikk.

– Med tanke på ny trafikkstruktur, bør vi i hvert fall diskutere om sørenden av Sjøgata som starter ved torget bør bli gågate, sier han. Og legger til:

– Selvsagt er det mange meninger om dette, men vi kommer ingen vei med trege diskusjoner. Jeg synes det er på tide å teste ut nye systemer og foreta noen konkrete grep.

Ordfører Jann-Arne Løvdahl ønsker de nye innspillene velkommen og sier at det jobbes aktivt med å finne nye løsninger for trafikkmønsteret i sentrum. Men han ønsker foreløpig ikke å uttale seg konkret om tankene til Knut Wulff Hansen.

– Vi må bruke litt tid på hvordan vi skal ha trafikkmønsteret i sentrum og finne gode løsninger både for trafikk og parkering, sier han til Helgeland Arbeiderblad.

Hva mener du om trafikksituasjonen i sentrum?

Artikkeltags