Verdensreklame for verdensarven

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Et japansk tv-team har vært på Vega i tre uker. Og nå kommer amerikanerne etter – med et program som skal vises for 26 millioner seere bare i USA.

DEL

– Vi elsker ær-fuglen, vi elsker Vegas innbyggere og vi elsker landskapet her. Det er helt fantastisk, stråler Yasuharu Oami og Masayo Matsumura. De er henholdsvis kameramann og reporter for det japanske tv-kanalen NHK. Teamet inkluderer også produsent og oversetter.

– Vi lager en serie med programmer fra steder med verdensarvstatus, forteller de. Duoen er tydelig begeistret etter oppholdet i vegaøyan.

– Jeg liker folkene her, de er så snille. Atmosfæren her er veldig spesiell, sier Matsumara.

– Nå skal vi hjem til Tokyo og redigere opptakene. Programmet skal sendes på statskanalen i sommer, supplerer Oami.

PR i millionklassen

I august kommer et amerikansk tv-team til Helgeland. I løpet av fem intense dager skal de gjøre opptak til et 30 minutters program som skal vises til over 26 millioner seere bare i USA. Destinasjon Helgeland har sikret seg avtalen med tv-selskapet via Innovasjon Norge. Det populære fjernsynsprogrammet blir sett av i gjennomsnitt 26 millioner amerikanere. Dette er markedsføring i millionklassen for landsdelen. Markedsansvarlig i Destinasjon Helgeland er meget fornøyd med mediedekningen.

– Dette programmet kommer ikke bare til å bli sett av amerikanerne. Via et selskap i London vil dette 30 minutter lange innslaget bli sendt over hele verden, stråler Sølvi Kristoffersen. Tv-teamet skal filme i Brønnøysund, Vega, Hattfjelldal og Børgefjell. Programmet kommer til å bli tettpakket og Kristoffersen jobber fremdeles med den siste finpussen.

– Tema for programmet de lager er matkultur og myke opplevelser. Derfor vil vi forsøke å vise dem hva vi har å tilby på Helgeland, sier Kristoffersen.

Lokalt næringsliv

Hensikten er å profilere norske råvarer i et lokalt miljø. Derfor vil filmingen blant annet foregå på Hildurs Urterarium, Vega Havhotell og Vega Delikatesser.

– Verdensarven på Vega er selvfølgelig sentral i programmet. Fra Vega drar vi sammen med tv-teamet til Hattfjelldal for å la dem bli kjent med samisk mat og kultur og reinfjellet i Børgefjell Nasjonalpark, forteller hun. I løpet av våren og sommeren har Destinasjon Helgeland lagt opp et program for mange aviser, magasiner og tv-team fra hele verden. I 2005 hadde omtale i pressen innenlands og utenlands en samlet annonseverdi på nesten åtte millioner kroner. I rein markedsverdi kan denne summen ganges tre til fire ganger.

– Vi kommer til å tjene på denne markedsføringen på lang sikt. Vi hadde aldri hadde økonomi i Destinasjon Helgeland til å markedsføre oss på denne måten til tilsvarende verdi, sier Kristoffersen fornøyd.

Artikkeltags