Turistene vil lære om laksen

Sommerbesøk: Karoline Eide, Lene Lien og Geir Arvid Utvik ved Norsk Havbrukssenter har hatt en travel sommer med mange besøkende fra hurtigrutene. Her sammen med Charlotte Olsen ved Helgeland reiseliv (til venstre). (Foto: Ann-Helen Moen)

Sommerbesøk: Karoline Eide, Lene Lien og Geir Arvid Utvik ved Norsk Havbrukssenter har hatt en travel sommer med mange besøkende fra hurtigrutene. Her sammen med Charlotte Olsen ved Helgeland reiseliv (til venstre). (Foto: Ann-Helen Moen)

Av

Norsk Havbrukssenter på Toft har hatt nesten 1.000 hurtigrutepassasjerer på besøk i sommer.

DEL

Les Helgelendingen i 5 uker for KUN 5 kr!

Daglig leder ved havbrukssenteret, Arnfinn Torgnes, er godt fornøyd med sommersesongen og antall besøkende fra hurtigruta.

Interesserte tyskere

I juni år trådte Hurtigrutens nye rutemønster i kraft. Det betyr en halv time lengre liggetid i Brønnøysund, og en halvtime kortere i Sandnessjøen.

Blant annet har hurtigrutepassasjerene hatt tilbud om guidet busstur til visningsanlegget til Norsk Havbrukssenter på Toft i Brønnøy.

Fra 10. juni til og med 9. september har over 800 hurtigrutepassasjerer lært mer om oppdrettsanlegg og norsk laks.

– Etter forventningene så syns jeg det har gått bra, jeg er godt tilfreds. Vi har fått gode tilbakemeldinger fra turistene, forteller Torgnes. De aller fleste er tyskere og spør om det meste.

– Hva spør de om?

– De spør om alt mulig rart. Vi ser at mens norske turister er mer forutinntatt, er de utenlandske turistene helt åpne. De er veldig interessert, og de som kommer har en viss interesse for biologi og livet i havet, sier Torgnes.

Pluss for butikkene

Ifølge leder av handelsstandforeningen i Brønnøysund, Per-Børre Olsen, har også butikkene merket at turistene har lengre tid til rådighet.

– Det er ikke sånn at det har tatt helt av for oss, men det er et lite pluss, og det syns jeg er veldig artig. Noen butikker har hatt et lite pluss og andre har hatt et stort pluss, sier Olsen.

Da HA pratet med innehaver av Lokalmatbutikken i Brønnøysund tidligere i sommer, fortalte Johnny Lorentzen at de er blant butikkene som er takknemlig for lengre liggetid.

– Det er veldig positivt for oss. Før stresset folk forbi for å rekke innom alt. Nå har de tid til å se innom og kanskje handle når de har vært rundt og sett i byen, redegjør Johnny. Han sa takk til Hurtigruten, og svarte med å holde noe lenger oppe i tillegg til å ha åpent på søndagene når turistene legger til kai, noe som har vært med på å øke omsetningen.

Kun starten

Charlotte Olsen ved Helgeland reiseliv i Brønnøysund presiserer at det ennå er vanskelig å si noe om langtidseffekten, men mener det er positivt at turistene har lengre tid til å orientere seg i sentrum.

– Det er om å gjøre at vi klarer å selge inn området, slik at de kommer tilbake igjen. Vi ser på dette som en kjempemulighet for området. Denne utflukten til Norsk Havbrukssenter er bare starten. Vi skal nå jobbe videre med å utvikle landbaserte opplevelsesprodukt og videreutvikle de som allerede eksisterer, sier Olsen.

Artikkeltags