Større Stokka

UTBYGGING: Lufthavnsjef ved Stokka lufthavn, Sandnessjøen Bjørn-Ivar Blix og næringssjefen i Alstahaug, Stig-Gøran Olsen annonserte fredag anbudsvinnerne i forbindelse med flyplassutvidelsen.

UTBYGGING: Lufthavnsjef ved Stokka lufthavn, Sandnessjøen Bjørn-Ivar Blix og næringssjefen i Alstahaug, Stig-Gøran Olsen annonserte fredag anbudsvinnerne i forbindelse med flyplassutvidelsen.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Utvidelsen av Stokka lufthavn, Sandnessjøen gir femten lokale arbeidsplasser.

DEL

I går offentliggjorde lufthavnsjef Bjørn-Ivar Blix ved Stokka lufthavn, Sandnessjøen og næringssjefen i Alstahaug, Stig-Gøran Olsen de tre hovedaktørene som skal forlenge rullebanen på flyplassen.

Anbudsvinnerne

Anleggsarbeidet skal utføres av PK Strøm AS fra Rognan, elektro-arbeidet skal utføres av danske Intertech med base i Århus mens bygglederkontrakten gikk til ByggTech AS i Brønnøysund.

Daglig leder Pål Kenneth Strøm fra PK Strøm bekrefter overfor HA at de vil sysselsette om lag femten mann, de fleste lokalt rekruttert. ByggTech fra Brønnøysund bringer sine egne to-tre byggeledere og det samme er tilfellet med elektrikerne som er spesialutdannete og kommer fra Danmark. Ingen av de lokale tilbyderne nådde opp i konkurransen grunnet pris og kvalitet, opplyser Blix.

Avinors prosjektleder for utbyggingen, Lars Hegle, opplyser at etter kontraktsigneringene begynner arbeidet med bemanningsplaner umiddelbart.

– Vi må se på rullering av mannskap og forekomster av nattarbeid i forhold til den daglige driften. Bemanningen avhenger av aktivitetsnivået, når det gjelder elektrikere vil det være mellom 4 og 10 i arbeid.

Tidsplanen

Arbeidet med å forlenge rullebanen fra dagens 840 meter til 1199 meter tar til i begynnelsen av april og den skal være klar for trafikk den 18. september. Budsjettet er på 40 millioner kroner, eksklusiv det nye terminalbygget som koster fire millioner kroner.

Flyplassen vil være stengt mellom kl. 07 og 16 i tidsrommet 17. juni til 11. juli når det mest kompliserte asfalt- og lyssettingsarbeidet utføres. På den måten beholdes første-avgangene om morgenen og de travle ettermiddagsavgangene. Widerøe opplyser at det ennå er uklart hvilke konsekvenser dette får for det totale rutetilbudet og om det vil ha innvirkning på den populære direkteruten til Oslo.

I tide

Når den nye rullebanen er klar, er den i stand til å ta imot for eksempel Dash 8300 med 50 seter og åpner opp for en rekke andre flytyper. Passasjerene vil også merke forandringer med bedre logistikk når det gjelder plass- og innsjekkingsforhold. Det blir ingen utvidelse av serveringstilbudet.

– Vi blir ferdige i tide, sier Avinors prosjektleder Lars Hegle.

Artikkeltags