Stor ferje skal erstatte "Sigrid"

VENTER PÅ ARVTAKER: Ferja "Sigrid" kan bli et dagligdags syn på sambandet Søvik-Herøy kom kort tid. Sliteren har gjort sin innsats på Dønna-sambandet, og blir snart erstattet av en større søster. (Foto: Tor Martin Leines Nordaas)

VENTER PÅ ARVTAKER: Ferja "Sigrid" kan bli et dagligdags syn på sambandet Søvik-Herøy kom kort tid. Sliteren har gjort sin innsats på Dønna-sambandet, og blir snart erstattet av en større søster. (Foto: Tor Martin Leines Nordaas)

Artikkelen er over 11 år gammel

En ny storferje kan være på vei til sambandet Dønna-Løkta-Sandnessjøen. Det betyr at sliteren "Sigrid" gjør herøyfjerding av seg. Ordfører Arnt Frode Jensen forventer at det skjer rundt 1. august.

DEL

– Dette er meget interessant, og det vil gi Herøy en mye bedre ferjekapasitet, med en økning fra 30 til 70 biler, sier ordfører Arnt Frode Jensen i Herøy.

Det er på det reine at regionveisjef Torbjørn Naimak har sendt en anbefaling til fungerende veidirektør Kjell Bjørvik om at Helgelandske får kjøpe ferja "Sunnhordland", som tar i overkant av 90 biler. Det er meningen at ferja som i dag trafikkerer på Vestlandet skal settes i tjeneste mellom Dønna og Sandnessjøen, et samband der selv sliteren "Sigrid" med sin kapasitet på 70 biler, har problemer med å svelge unna den stadig voksende bilmengden. Med en større arvtaker kan "Sigrid" med glede overta sambandet mellom Søvik, Austbø og Herøy, og dermed bidra til radikal bedring for både fastboende, turister og laksetransport.

I løpet av august

– Vi forholder oss til at dette skal skje innen 1. august. Uansett skal suppleringen gå til en ny ferje er på plass. "Sigrid" har gått til Austbø tidligere, og det fungerer bra til tross for en trang innseiling. Men dette kan uansett ikke være en permanent løsning, sier Arnt Frode Jensen. Han vil med andre ord fortsette arbeidet med å flytte ferjeleiet på Austbø.

– Jeg håper virkelig at Helgelandske får kjøpe "Sunnhordland", som tidligere het "Honningsvåg", og som faktisk ble bygd i Sandnessjøen. Det trengs sikkert en del penger, men det vil være kjempegreier å få det til, sier Jensen.

Regionveisjef Torbjørn Naimak bekrefter overfor Helgeland Arbeiderblad at han anbefaler kjøp framfor leie av ny ferje.

– Vi hadde tre ferjer som var aktuelle. Det primære for oss er å få bedre kapasitet og en varig løsning. Dette vil være bra for laksenæringa ettersom slaktingen skal drastisk opp, sier Naimak.

– Hva koster denne ferja?

– Prisen blir en forhandlingssak mellom rederiene, men jeg tviler på at dette er havn innen 1. august. Vi får kanskje en avklaring i løpet av august, sier Naimak.

– To store fordeler

Driftsdirektør Jann Greger Winsents i Helgelandske AS lanserte drømmen om ny ferje på en ferjekonferanse på Lovund i fjor høst. Ferja "Sunnhordland" er bygd rundt 1992, og var i starten klassifisert for 104 personbiler. Med nye PBE-utregninger har ferja i dag plass til i overkant av 90 biler.

– Jeg ser to store fordeler med å bytte båt. Vi får mer enn doblet kapasiteten mellom Søvik og Herøy, ettersom "Alsten" tar bare 31 biler. Økningen blir dramatisk. I tillegg sparer vi mannskap, ettersom vi kan klare oss med fem mann på tre skift på "Sigrid." Det er fem personer færre enn på "Alsten" pluss suppleringsferja "Nesna" i dag. Dermed slipper vi å slite med bemanningskabalen, sier Jann Greger Winsents i Helgelandske.

Artikkeltags