Minnestund for kjær butikk

LYSTE FRED OVER PRIX:  Engasjerte beboere møtte opp for å si et siste farvel til Prix-butikken på Olderskog. Mange er blitt opprørt over Coop Helgelands beslutning om å legge ned butikken. Velforeningen sonderer nå terrenget for å få en ny butikkaktør inn i Mosjøens mest folkerike bydel. (Foto: Christopher Engås)

LYSTE FRED OVER PRIX: Engasjerte beboere møtte opp for å si et siste farvel til Prix-butikken på Olderskog. Mange er blitt opprørt over Coop Helgelands beslutning om å legge ned butikken. Velforeningen sonderer nå terrenget for å få en ny butikkaktør inn i Mosjøens mest folkerike bydel. (Foto: Christopher Engås)

Artikkelen er over 6 år gammel

Om lag 60 møtte opp for å være med på ei minnestund for Coop Prix på butikkens siste åpningsdag fredag.

DEL

Under seansen ble like mange Coop-kort klippet i stykker.

– Det er med vemod og sorg vi tar farvel med Prix-butikken vår. Den har vært en svært viktig del av bydelen Olderskog. Butikken vil bli dypt savnet, lenge av veldig mange, sa Terje Sandstrak i sin appell til de om lag 60 frammøtte utenfor butikken fredag ettermiddag.

Utmelding

En av de trofaste Coop-kundene som nå har fått nok er Åse Karin Gullhav. Hun handlet sine siste varer på Coop i går, på Prix-butikken hun har støttet i alle år.

– I dag klipper jeg kortet i stykker, og i morgen skal jeg aktivt melde meg ut av laget og ta ut innskuddet. Det er helt forkastelig av Coop å legge ned denne butikken. Det skaper vanskeligheter for så mange mennesker sa hun idet hun betalte til snart arbeidsløse Maiken Sortland i kassen.

– Jeg har jobbet her deltid i om lag to år. Nå håper jeg å finne meg annet arbeid, sier hun.

Kundene oversett

I sin appell fokuserte Terje Sandstrak på det å bli nedstemt i forhold til det å bli oversett.

– Å bli nedstemt av et flertall kan gjøre vondt der og da, men det er flertallet som har bestemt, og da kommer det som oftest noe godt ut av det. I denne saken har vi, som beboere og Coop-kunder blitt regelrett oversett. Vi har ikke en gang fått komme i dialog med Coop-ledelsen, og det sier ganske mye om arrogansen som er vist oss, sa han.

Sandstrak viste til underskriftskampanjen, der 1.050 personer skrev seg på i løpet av tre dager, før Coop effektivt fikk fjernet lista fra butikken.

Artikkeltags