Miljøgevinst med nye ferjer

Artikkelen er over 4 år gammel

Torghatten ASAs datterselskap Bastø Fosen satser på miljø i ferjekontrakten på 4,5 milliarder kroner.

DEL

Det er ferjesambandet Moss-Horten som styrkes med 25–30 prosent. Mandag signerte Statens vegvesen og Bastø Fosen Norges største ferjekontrakt til en verdi av 4,5 milliarder kroner.

Øker kapasiteten

Fra 2017 skal tre nye ferjer trafikkere sambandet. Disse nye ferjene inkludert oppgradering av to av dagens ferjer er det investert 700 millioner kroner. De nye ferjene skal kontraheres før jul og selskapet er inne i avsluttende forhandlinger. Om to år skal ferjene være ferdige og tas i drift i 2017.

De nye ferjene blir 142 meter lange og 21 meter brede og kan ta 600 passasjerer, 200 biler og mellom 24 til 30 vogntog avhengig av størrelse.

– Vi er svært fornøyde med å ha signert kontrakten og ser fram til å drifte sambandet i en ny konsesjonsperiode. Vi har tro på at også våre passasjerer ser fram til at vi får på plass tre nye godt tilrettelagte ferjer i sambandet, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bast Fosen i en pressemelding.

Miljøprofil

NOx-utslippet til de tre nye ferjene reduseres med 80 prosent. i forhold til eksisterende ferjer. I tillegg sørger en nyutviklet energieffektiv skrogform for at de nye ferjene reduserer drivstofforbruket med 25–30 prosent sammenliknet med dagens ferjer. De øvrige ferjene skal bygges om for å tilfredsstille konsesjonskrav til NOx-utslipp.

– Dette er en ny teknologi på dieselmotorer som er ganske revolusjonerende, sier konsernsjef Brynjar Forbergskog i Torghatten ASA.

– Hva betyr en slik kontraktinngåelse for konsernet?

– Det betyr at vi er sikret stabilitet i virksomheten og opprettholder drift i Norges største ferjesamband. Med 3,3 millioner reisende i året og 1,7 millioner kjøretøy. Det er vi veldig godt fornøyde med, sier Brynjar Forbergskog med et smil.

Artikkeltags