Losserekord med gasstanker

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Lossing av gasstanker er en voldsom prosess. I hvert fall når de veier 160 tonn.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Så vidt jeg vet har en sånn operasjon med denne typer tanker aldri blitt utført før. Dette er de største tankene som har blitt bygd og flyttet på, forteller Gasnors prosjektleder Nils Jarle Lindtner. Tre av fem tanker fra Gasnor ble losset i land på Elkemkaia i Mosjøen lørdag. De to siste kommer i mars. Gassnor skal forsyne anodefabrikken med gass som skal skipes fra Kollsnes ved Bergen.

– Vi begynte å rigge oss til i 7-tida og løftingen tok til rundt 12.30. Det er en voldsom prosess med mye som skal på plass, sier Lindtner. Han vil ikke ut med hva operasjonen koster, annet enn at det dreier seg om millionbeløp.

Kritisk

Betongarbeidet for gassterminalen er utført av Rana Bygg og Betongservice, entreprenør var mosjøfirmaet Kolbjørn Nilsskog AS. Kranbåten fra Halsenøy skulle egentlig komme til Mosjøen sist mandag, men båten ble liggende værfast i Ålesund.

Det var mange folk i sving for å få den første tanken på plass. Når tanken er kommet på land skal den skiddes, det vil si at den skyves i posisjon og flyttes til det tredje fundamentet

– Sjauerne har gått gjennom prosedyrene på forhånd. Dette er en kritisk jobb og vi må sikre oss at alle vet hva de skal gjøre, som at ingen går under tanken, sier Lindtner.

– Har det skjedd ulykker tidligere?

– Ja. En gang var det en kjetting som røyk. Den var helt ny, men hadde en konstruksjonsfeil. Nå er vi gått over til andre typer stropper, sier Lindtner.

– Miljøvennlig

Noen fakta om tanken: 160 tonn, 35 meter lang, 5,6 meter i diameter, rommer 700 kubikk gass, produsert i Tsjekkia. Tanken er konstruert som en termos for å holde på temperaturen. Gassen, LNG (Liquified Natural Gas) veier 450 kilo per kubikk.

– Gassen holder 162 minusgrader og transporteres med båt før den pumpes inn på tanken. Før gassen kan brukes på anodefabrikken må den varmes opp til 0–5 plussgrader, forteller Lindtner. LNG produseres på Kolsnes ved Bergen. En tank holder til fem dagers produksjon på anodefabrikken. Tankene plasseres på et åpent område mellom elektrolysen og anlegget til Kolo Veidekke. De skal være klargjort i god tid før anodefabrikken starter sin produksjon i april.

– Gassen er ikke giftig, men brennbar og dermed eksplosiv i rom med luft. LNG er det mest miljøvennlige alternativet vi har, den produserer mye mindre CO2 enn for eksempel olje per energienhet, sier Lindtner.

Også støperiet

Storparten av gassen skal nyttes til anodeproduksjonen, men det også meningen av støperiet ved EAM skal gå over fra å bruke propangass til naturgass.

Artikkeltags