Kan bli årets reiselivsbedrift

PERSONLIGHET: Jon og Anna Aga satser på personlighet og kvalitet. (Foto: Kristin Saastad)

PERSONLIGHET: Jon og Anna Aga satser på personlighet og kvalitet. (Foto: Kristin Saastad)

Artikkelen er over 6 år gammel

Dersom det går Vega Havhotellets vei, kan de smykke seg med tittelen Årets Perle. De er nemlig en av femten kandidater til den gjeve reiselivsprisen.

DEL

Jon Aga som driver Vega Havhotell sammen med kona Anna Aga, fikk gladnyheten lørdag kveld.

- Dette er kjempegreier, helt fantastisk! Jeg tror ikke folk skjønner hvor stort dette er for oss. Vi er den eneste kandidaten som ble valgt ut fra Nordland, jubler Aga over telefonen søndag kved.

Har trofaste gjester

Vega Havhotell har sluppet gjennom et trangt nåløye som en av 15 reiselivsbedrifter i hele Norge som er kandidat til kåringen av Årets Perle - betegnelsen på årets beste norske reiselivsbedrift. Vinneren kåres på messa Reiseliv 2012 på Lillestrøm 2.-4. mars.

- Dette er veldig bra, vi synes det er utrolig kjekt. Det viser at arbeidet vårt med å satse på kvalitet og personlighet blir lagt merke til. Det nytter det vi satser på i lag, sier Jon Aga og legger til:

- Vi er ærbødige ovenfor å bli valgt ut, nå gjelder det å utnytte dette maksimalt. Vi har veldig mange gode gjester som kommer igjen og igjen, som sprer det gode ryktet om oss. Vi har gode ambassadører over hele Norge.

Under lupen

Ifølge Aga var det i alt rundt 3.000 bedrifter som ble vurdert i konkurransen Årets Perle. Nå er tre kandidater valgt ut fra fem distrikt, og sammen med Vega Havhotell ble Sorrisniva og Ongajoksetra valgt ut fra Nord-Norge.

- Juryen har hatt en gjennomgang av drift og tilbakemeldinger fra folk, forklarer Aga. I den videre konkurransen vil publikum ha muligheten til å stemme på den kandidaten de mener fortjener navnet Årets Perle. I tillegg vil juryen, som består av Arne Hjeltnes, Jan Grønbech, Erlend Ellingsen, Anders Wyller, Kristin Gyldenskog, Hilde C. Solheim og Per-Arne Tuftin, ta bedriftene nærmere under lupen.

Får vise seg fram

Kriteriene som stilles til Vega Havhotell og de andre kandidatene er at de må være lokalt forankret, at stedet må være en positiv inndriver til destinasjonen, kvalitativt godt vedlikeholdt, unikt, tilfredsstille internasjonale standarder, ha ordnete lønns- og arbeidsforhold, være ekte norsk, bærekraftig, tilgjengelig og ha en hjemmeside.

Samtlige kandidater får presentere seg selv på hver sin stand under årets messe, og i tillegg blir de eksponert gjennom sosiale medier.

- Vi får en standmodul hver, der vi blir samlet i en perleby. Det må vi ta oss tid til å bli med på, dette er noe som skjer bare en gang, sier Jon Aga som planlegger å feire litt søndag kveld.

- I går hadde vi nyttårsball på hotellet, så vi tenkte å feire litt i kveld. Dette er kjempegreier, helt fantastisk!

Artikkeltags