Jubler for Oslo-satsing

VIL BEVISE: Fra nyttår skal Statoil-ansatte over på rutefly til og fra Brønnøysund. - Det blir opp til Ken og hådtere uregelmessigheter som oppstår, og opp til oss å bevise dag etter dag, sier rutesjef Christian Skaug i Widerøe. Her flankert av salgsansvarlig for Widerøe i Nord-Norge, Torkel Myre, og stasjonssjef Ken Høyholm ved Brønnysund lufthavn.

VIL BEVISE: Fra nyttår skal Statoil-ansatte over på rutefly til og fra Brønnøysund. - Det blir opp til Ken og hådtere uregelmessigheter som oppstår, og opp til oss å bevise dag etter dag, sier rutesjef Christian Skaug i Widerøe. Her flankert av salgsansvarlig for Widerøe i Nord-Norge, Torkel Myre, og stasjonssjef Ken Høyholm ved Brønnysund lufthavn.

Artikkelen er over 8 år gammel

Forrige gang Christian Skaug var i byen kunne han ikke love brønnøyværingene direkterute til Oslo. Onsdag ble han møtt med applaus.

DEL

Det høres kanskje ut som en aprilspøk, men er det ikke. Fra 1. april neste år kan Widerøe tilby tre daglige avganger sju dager i uka mellom Brønnøysund og Oslo.

- Har dere noe å si til det eller, sa Christian Skaug etter at han hadde presentert de nye rutene. Næringslivet i Brønnøy svarte med applaus.

Tar steget Widerøe

Onsdag la rutesjefen for Widerøes kortbanenett fram det nye rutetilbudet, som for Brønnøysund Lufthavns del betyr en kapasitetsøkning på 35 prosent. Fra 2. januar starter søndagsruta til og fra Oslo opp, og fra 1. april kommer de daglige morgen- og ettermiddagsrutene. I tillegg kommer dagens rute som går midt på dagen.

- Gjennom sommeren har vi prøvd ut markedsinteressen, for om vi skal ta steget helt ut, sa Skaug. Som tidligere kjent går Statoil over fra charterfly til rutefly fra 1. januar til utflygningsbasen i Brønnøysund. Det er en avgjørende brikke i å utvide rutetilbudet til Oslo kommersielt.

Trøkk i vente

- Nå må vi regne med at vi følges med argusøyne framover, og vi må vise at dette er det rette for fortsettelsen, sa Paul Birger Torgnes i møtet. Han fikk et bekreftende nikk fra Christian Skaug.

- Dette er ekstremt viktige forpliktelser vi må ta vare på, legger han til. Skaug legger ikke skjul på at det kan bli trøkk på Brønnøysund lufthavn i første kvartal neste år, før de nye rutene er oppe og går.

Heldigvis er den generelle trafikken mindre i januar og februar. Men første kvartal kan bli noe utfordrende, ja. Det er vi forberedt på, sier Skaug. Og legger til at det kan bli nødvendig å sette inn charterfly for å ta unna passasjerer i en overgangsperiode.

Marsjordre

Ved Brønnøysund lufthavn er det full fart om dagen, og det er mer i vente. Leder i Brønnøy Næringsforum, John Arne Warholm, påpeker at det er viktig at forholdene legges til rette for offshorearbeiderne som mellomlander i byen.

- Statoil har 55 personer som reiser via Brønnøysund hver dag, og 20.000 i året. Hva skal vi gjøre for å legge forholdene til rette for dem? Dette tar vi som en marsjordre, smiler Warholm.

Artikkeltags