Gir ikke opp piggkampen

SIKKERHET: Har Vegdirektoratet glemt nullvisjonen, spør lastebileier Karstein Larem. (Foto: Torild Wika)

SIKKERHET: Har Vegdirektoratet glemt nullvisjonen, spør lastebileier Karstein Larem. (Foto: Torild Wika)

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Lastebileierne i Nordland gir ikke opp kampen for å kunne kjøre biler som er anstendig skodd på nordnorske vinterveier.

DEL

– Vi krever at vi får den samme dispensasjonen som bussene, sier Karstein Larem som er nestleder i Norsk Lastebileierforbunds styre i Nordland.

Lastebiler som har ei totalvekt på over 12 tonn har i dag lov til å kjøre med 130 tregramspigger i hvert dekk. Bussene kan legge på 70 pigger til, og kan altså kjøre med maks 200 pigger i dekkene.

Sikkerhet

Lastebileierne har allerede tatt forholdet opp med Vegdirektoratet, men svaret derfra er i første omgang negativt.

– Argumentet deres er i første omgang at dette vil gi oss et konkurransefortrinn i forhold til andre aktører i Norden, sier Larem. Han er forundret over at direktoratet ikke nevner noe om sikkerhet i det hele tatt.

– Har de parkert nullvisjonen, spør lastebileieren som om vinteren blant annet har som jobb å brøyte veien gjennom Fiplingdalen. Den er tidvis glatt så det holder.

Larem konkluderer med at de nye piggreglene vil føre til flere utforkjøringer. Det representerer økt risiko, ikke bare for folk som kjøre de tunge lastebilene, men også for andre veifarende.

– Vi kan ikke ha det slik at det skal være en risikosport å kjøre vogntog, sier han.

Bøtelegges

– Det er den tynne ishinna som tidvis legger seg på asfalten seinhøstes, som representerer det største problemet for lastebilene. Her kommer kjettingen til kort, og det er bare pigg som duger. Larem vil ha tilbake de gamle åttegramspiggene. De har en flens som er kraftig nok til ikke å forsvinne inn i gummidekket.

– Hva gjør dere videre med dette?

– Vi skal følge opp saken videre. Målet er å få et møte med Nordlandsbenken på Stortinget. Det er helt nødvendig å få gjennomslag for at topografien i Nord-Norge er annerledes enn i resten av landet – og i Sverige og Finland for den del.

Larem betegner det som et paradoks at førere som havner utfor veien får bot, mens de får mangellapp for å kjøre med for mye pigg.

– Snart får vi vel bot for det også, sier han.

Artikkeltags