Går Norge på langs

Artikkelen er over 12 år gammel

Etter 50 døgn på ski ligger Kaare Granå (59) to dager foran skjemaet og er godt og vel halvveis. 59-åringen går fra Lindenes til Nordkapp - på treski. I går var målet Stekvasselv ved Røsvatnet på en sjelden godværsdag.

DEL

Da fikk han selskap av sønnen Andre som bor og jobber i Mosjøen.

Lørdag hadde han en hviledag hjemme hos Unn og Hans Olsen i Bjarne Aaslidsveg i Hattfjelldal. Hva som smakte aller best av hjemmelaget mat eller en varm dusj er vel ikke godt å si. Kanskje var det aller best å få vasket ullundertøyet?

For det har blitt mye strev og mye svette på turen nordover. Værgudene har ikke akkurat vært på parti med turløperen fra Kristiansand, som er i ferd med å gjennomføre en drøm han har båret på i mange år.

– Det har vært sol tre dager på turen. Sist nå fredag, et par timer mens jeg var i Børgefjell. Men så kom kulingen igjen, sier Granå. Mens snøen laver ned i Hattfjelldal lørdag formiddag forteller han om svært mye utrolig dårlig vær. Han har opplevd både storm og flom. Flere ganger opplevde han å bli slått over ende av uværet.

– Det var ikke mulig å stå oppreist.

På Hardangervidda kom det 40 centimeter snø i løpet av ei natt. Da ble det mange tunge kneløft og svære kladder under skiene. Men så lå han værfast et par netter, mens snøen regnet vekk. I Jotunheimen måtte han gå tre mil på beina.

For å klare utfordringene er det ikke bare nødvendig å være i god fysisk form. Det er han, etter et langt liv med sterk interesse for friluftsliv i mange varianter og et par mils sykkeltur på jobben, sommer som vinter.. Men like viktig er det å være psykisk sterk, spesielt når en går alene.

– Det er viktig å tenke positive tanker, sier Granå.

– Jeg må være flink til å fantasere i eget hode og tenke på hyggelige ting.

Men han har vært heldig, så langt. Selv om det har vært tunge påkjenninger, har han ikke hatt uhell.

– Og ikke et gnagsår!

Prosjektet «Mot nord» er planlagt i halvannet år.

– Nå når tre sønner er voksne og har flyttet ut, fant jeg ut at jeg kunne realisere drømmen, sier han

– Hvorfor gjør du dette?

– Jeg har alltid hatt lyst til å oppleve norsk og skandinavisk villmark, få oppleve naturen på nært hold og se fantastiske fjellområder. Jeg opplever at sansene blir skjerpet, jeg registrerer mer og mer av været og av det jeg ser. Som dyrespor, for eksempel. Dessuten er det ingen av oss som blir yngre med åra. Jeg måtte gjøre det mens jeg ennå er i stand til det.

Permisjon

Granå har vært yrkesoffiser i 36 år og sluttet i Forsvaret i forbindelse med den store omleggingen for noen år siden. Nå er han ansatt i G4S - Group For Security - som er det nye navnet til Falken/Falck.

Han har tatt permisjon i fire måneder. 6. januar startet han turen på Lindesnes.

– De to første dagene måtte jeg bruke sykkel. For det ble ikke snø før jeg kom opp i Åseral, forteller han.

Men siden har han brukt skiene - over Setesdalsheiene, Hardangervidda, Skarvheimen, Jotunheimen, Dovre, Folldal, Kvikne, Sylane, Snåsa, Lierne, Røyrvik og Børgefjell. Fredag kveld takket han ja til tilbudet om skyss de to-tre milene fra Susendalen til Hattfjelldal.

Depoter

I Hattfjelldal benyttet han anledningen til å supplere matforsyningene, hente nye kart og reparere utstyr.

Granå bærer oppakningen på ryggen og har valgt å gå uten pulk. Han har sendt forsyninger til 12 depoter på veien, blant annet i Hattfjelldal, og når han fyller opp sekken veier den mellom 20 og 22 kilo. Når han nærmere seg et nytt depot, kan den være nede i16.

– Jeg har valgt å overnatte på hytter og i buer og har ikke med telt. Derfor kan jeg klare meg uten pulk, sier han.

Til bruk i nødsfall, om han ikke skulle nå fram til planlagt overnatting, har han med en vindsekk. Den har han fått bruk for en gang.

– Jeg måtte bruke den i Forolhogna. Det var ubeskrivelig ukomfortabelt, mørkt, trangt og kaldt. Men jeg overlevde, sier han.

Provianten består av frysetørket mat som tilsettes kokt vann.

Han supplerer med «muleposer» som han kaller dem, dagsrasjoner med nøtter, sjokolade og havregryn.

Uansett blir det nok litt snaut med energi. En kontrollveiing hos Unn og Hans Olsen dokumenterer at han har gått ned fire kilo på turen.

Nøye planlegging

Prosjektbeskrivelsen er på 17 A4-sider og består blant annet av veivalg, kartreferanser, avstandsberegning, adresser og telefonnummer for depoter og overnattinger og kostnadsoverslag. Budsjettet er på 70.000 kroner, og han får litt støtte, blant annet i form av gratis overnatting på noen turistforeningshytter og gratis kart fra Forsvaret.

– Dessuten har jeg møtt utrolig mange hyggelige og hjelpsomme mennesker underveis.

Norge på langs fra Lindesnes til Nordkapp betyr mellom 250 og 270 mil, avhengig av veivalg. Kaare Granå har beregnet å bruke 104 dager og skal være framme i løpet av påsken.

Hjemturen skal gå med hurtigruta til Harstad og med fly fra Evenes til Kjevik.

– Det synes jeg at jeg har fortjent, sier han.

Artikkeltags